Lidl Sverige

Lidl först ut med endast KRAV-märkt råvara i charksortiment

Dela
Som första dagligvarukedja i Sverige presenterar Lidl nu en ny charkserie som enbart innehåller KRAV-märkt råvara. Etiketten ”KRAV-märkt råvara” visar att charkprodukterna är tillverkade av köttråvara från svenska grisar som fått beta, böka i jord och bada gyttjebad på sommaren. Den nya serien, Enebacken EKO, finns i butik från den 21 juni och består av färska köttbullar, wienerkorv, falukorv, kabanoss, chorizo och rökt skinka.

- Vi är stolta över att nu lansera vår nya charkserie Enebacken EKO där all köttråvara svensk, ekologisk och KRAV-märkt. Att vi blir först i Sverige med detta visar att vi tar utvecklingen av vårt ekologiska sortiment på allvar. Vi vet att allt fler konsumenter efterfrågar ekologisk och hållbar mat, säger Malin Laurén, Inköpsdirektör på Lidl Sverige.

I det nya sortimentet Enebacken EKO ingår färska köttbullar, falukorv, wienerkorv, kabanoss, chorizo, samt rökt skinka. Alla produkterna är EU-ekologiskt certifierade och tillverkade av svenskt kött med märkningen ”Kött från Sverige”.

- Vi är glada över att Lidl tar det här steget, det är en stor satsning på god djurvälfärd.
Att 6 av 10 konsumenter efterfrågar chark från grisar som får böka och beta gör att jag är övertygad om att det kommer vara en bra affär för Lidl, säger Anita Falkenek, VD på KRAV.

Då KRAV inte tillåter inte nitrit* som tillsats togs etiketten KRAV-märkt råvara fram för charkuterier i samarbete med dagligvaruhandeln hösten 2017. Syftet är att guida konsumenterna till chark från KRAV-certifierade gårdar där grisarna får gå ute och beta och böka i jorden på sommaren. Etiketten har hittills endast använts på ekologisk julskinka.

- Vi strävar ständigt efter att tillsammans med våra leverantörer utveckla produkter av högsta kvalitet och erbjuda dem till bästa pris. Att vi är först ut med ett helt charksortiment med endast KRAV-märkt råvara känns både självklart och väldigt roligt, säger Fredrik Fejne, ansvarig inköpare för kött på Lidl.

Enebacken är Lidls varumärke för svensk husmanskost. Alla produkter under varumärket har genomgått noggranna kvalitetstester och provsmakningar. Flera Enebacken-produkter har också topptestats i oberoende tester.




*Det vanligaste ämnet för konservering av charkprodukter är nitrit. Ämnet ökar hållbarheten och skyddar mot exempelvis botulism.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye