Lidl fortsätter satsa på Göteborg – klart för ny butik på Frölunda Torg

Nu är det klart att Lidl öppnar ny butik på Frölunda Torg, den tredje i Frölunda och 13:e i Göteborg. Butiken kommer vara belägen mittemot entrén från spårvagnshållplatsen som har 25 000 passerande resenärer om dagen. Den nya butiken kommer ha en yta på 1400 kvadratmeter och beräknas öppna under vintern 2020.

- Frölunda är ett av våra mest prioriterade områden och våra nuvarande butiker i stadsdelen går väldigt bra. Därför känns det fantastiskt roligt och spännande att Frölunda Torg, ett av Sveriges största köpcentrum, blir platsen för nästa Lidl-butik i Göteborgsområdet. Att Frölunda dessutom är inne i en spännande utvecklingsfas gör det till ett än bättre och viktigare läge för oss. Jag ser framemot att bygga vidare på vår starka tillväxt i Göteborg, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl Sverige.

Frölunda Torg är med sina 12 miljoner årliga besökare ett av Sveriges största köpcentrum. Här finns cirka 200 butiker, restauranger, caféer och serviceställen. Dess upptagningsområde sträcker sig från norra Torslanda till Lindome i söder och omfattar cirka 250 000 invånare.

- Vi har under många år haft önskemål från våra besökare om ytterligare en livsmedelsaktör, det är därför mycket glädjande att kunna erbjuda ett ytterligare utökat sortiment inom livsmedel. Lidl kompletterar vårt redan stora utbud, vilket stärker Frölunda torgs attraktionskraft och driver besökstrafik på daglig basis, säger Anders Strand, Centrumchef Frölunda Torg.

Butiken kommer att ha en yta om 1400 kvadratmeter och vara belägen mittemot entrén från spårvagnshållplatsen. Frölunda torg är den tredje största kollektivknutpunkten i Göteborg och har 25 000 passerande resenärer per dag och 5 000 avstigande resenärer per dag. Ansvarig etablerare hos Lidl är Emelie Strömblad och byggprojektledare är Jonas Söderberg.

På sikt kommer det att byggas cirka 10 000 nya bostäder i Västra Frölunda, varav cirka 1 650 byggs intill Frölunda torg. Lidl har sedan tidigare en butik på Distansgatan vid Marconimotet i Frölunda och en butik på Lergöksgatan.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.