Lidl fortsätter satsa på Göteborg – klart för ny butik på Frölunda Torg

Nu är det klart att Lidl öppnar ny butik på Frölunda Torg, den tredje i Frölunda och 13:e i Göteborg. Butiken kommer vara belägen mittemot entrén från spårvagnshållplatsen som har 25 000 passerande resenärer om dagen. Den nya butiken kommer ha en yta på 1400 kvadratmeter och beräknas öppna under vintern 2020.

- Frölunda är ett av våra mest prioriterade områden och våra nuvarande butiker i stadsdelen går väldigt bra. Därför känns det fantastiskt roligt och spännande att Frölunda Torg, ett av Sveriges största köpcentrum, blir platsen för nästa Lidl-butik i Göteborgsområdet. Att Frölunda dessutom är inne i en spännande utvecklingsfas gör det till ett än bättre och viktigare läge för oss. Jag ser framemot att bygga vidare på vår starka tillväxt i Göteborg, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl Sverige.

Frölunda Torg är med sina 12 miljoner årliga besökare ett av Sveriges största köpcentrum. Här finns cirka 200 butiker, restauranger, caféer och serviceställen. Dess upptagningsområde sträcker sig från norra Torslanda till Lindome i söder och omfattar cirka 250 000 invånare.

- Vi har under många år haft önskemål från våra besökare om ytterligare en livsmedelsaktör, det är därför mycket glädjande att kunna erbjuda ett ytterligare utökat sortiment inom livsmedel. Lidl kompletterar vårt redan stora utbud, vilket stärker Frölunda torgs attraktionskraft och driver besökstrafik på daglig basis, säger Anders Strand, Centrumchef Frölunda Torg.

Butiken kommer att ha en yta om 1400 kvadratmeter och vara belägen mittemot entrén från spårvagnshållplatsen. Frölunda torg är den tredje största kollektivknutpunkten i Göteborg och har 25 000 passerande resenärer per dag och 5 000 avstigande resenärer per dag. Ansvarig etablerare hos Lidl är Emelie Strömblad och byggprojektledare är Jonas Söderberg.

På sikt kommer det att byggas cirka 10 000 nya bostäder i Västra Frölunda, varav cirka 1 650 byggs intill Frölunda torg. Lidl har sedan tidigare en butik på Distansgatan vid Marconimotet i Frölunda och en butik på Lergöksgatan.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.