Lidl fortsätter satsa på hållbar utveckling och inrättar ny roll

Lidl driver utvecklingen av hållbarhet inom dagligvarubranschen och har idag några av världens grönaste handelsbyggnader. För att stärka företagets position inom hållbarhet ytterligare har Lidl nu inrättat en ny roll och utsett Mattias Tas till hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen.

Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastighet, Lidl Sverige

Mattias Tas kommer i sin nya roll ansvara för att Lidl ska fortsätta vara banbrytande och ligga i framkant när det kommer till hållbar fastighetsutveckling och innovation. Rollen som hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen är helt nyinrättad och är en del i Lidls fokuserade satsning på hållbar utveckling.

- Jag är otroligt taggad inför det här uppdraget. Efter nästan ett decennium på Lidl är jag mycket stolt över att vara del i ett bolag som hela tiden utmanar och vill ligga i framkant, särskilt när det kommer till hållbarhet. I min nya roll ser jag fram emot att bidra till fortsatt utveckling av Lidls hållbarhetsarbete och vår ambition att vara en viktig samhällsaktör som gör skillnad, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.

När Aktuell Hållbarhet senast utsåg de mest spännande hållbarhetstalangerna under 33 år placerade sig Mattias Tas på den prestigefulla listan. Mattias har arbetat på Lidl sedan 2010 och har sedan 2014 varit projektledare inom bygg. Han har bland annat ansvarat för miljöcertifieringen av Lidl-butiken i Växjö som 2017 mottog den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Butiken fick också utmärkelsen Årets BREEAM-projekt på Sweden Green Building Awards 2018 och vann 2017 priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

Mattias driver också miljöcertifieringen av den nya butiken på Gotland som blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och målet är att den nya butiken ska bli helt klimatneutral.

Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastighet, Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 191 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl satsar på digital medarbetarportal med målet att vara branschens bästa arbetsgivare5.11.2019 09:36:46 CETPressmeddelande

Lidl är Sveriges snabbast växande livsmedelskedja och närmar sig 200 butiker under 2020. I november invigs Lidls tredje centrallager i Örebro och våren 2020 invigs det nya huvudkontoret i Barkarby. Som ett steg i att skapa de bästa förutsättningarna för tillväxt och expansion samt de drygt 4200 medarbetarna har Lidl investerat i Benify, en individuellt anpassad medarbetarportal.

Premiär för Sollentunas gröna matbutik24.10.2019 16:14:18 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter att växa i Sverige och öppnade under torsdagen sin 191:a butik i Edsberg, Sollentuna. Därmed är Lidl nio butiker från att nå målet 200 butiker 2020. Öppningen lockade många förväntansfulla och skapade långa köer tidigt på torsdagsmorgonen. Lidls 191:e butik i Sverige drog många nyfikna kunder och invigdes med bandklippning, provsmakningar, barnaktiviteter och massor med öppningserbjudanden.