Lidl fortsätter satsa på hållbar utveckling och inrättar ny roll

Lidl driver utvecklingen av hållbarhet inom dagligvarubranschen och har idag några av världens grönaste handelsbyggnader. För att stärka företagets position inom hållbarhet ytterligare har Lidl nu inrättat en ny roll och utsett Mattias Tas till hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen.

Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastighet, Lidl Sverige

Mattias Tas kommer i sin nya roll ansvara för att Lidl ska fortsätta vara banbrytande och ligga i framkant när det kommer till hållbar fastighetsutveckling och innovation. Rollen som hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen är helt nyinrättad och är en del i Lidls fokuserade satsning på hållbar utveckling.

- Jag är otroligt taggad inför det här uppdraget. Efter nästan ett decennium på Lidl är jag mycket stolt över att vara del i ett bolag som hela tiden utmanar och vill ligga i framkant, särskilt när det kommer till hållbarhet. I min nya roll ser jag fram emot att bidra till fortsatt utveckling av Lidls hållbarhetsarbete och vår ambition att vara en viktig samhällsaktör som gör skillnad, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.

När Aktuell Hållbarhet senast utsåg de mest spännande hållbarhetstalangerna under 33 år placerade sig Mattias Tas på den prestigefulla listan. Mattias har arbetat på Lidl sedan 2010 och har sedan 2014 varit projektledare inom bygg. Han har bland annat ansvarat för miljöcertifieringen av Lidl-butiken i Växjö som 2017 mottog den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Butiken fick också utmärkelsen Årets BREEAM-projekt på Sweden Green Building Awards 2018 och vann 2017 priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

Mattias driver också miljöcertifieringen av den nya butiken på Gotland som blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och målet är att den nya butiken ska bli helt klimatneutral.

Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastighet, Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.