Lidl fortsätter satsa på hållbar utveckling och inrättar ny roll

Lidl driver utvecklingen av hållbarhet inom dagligvarubranschen och har idag några av världens grönaste handelsbyggnader. För att stärka företagets position inom hållbarhet ytterligare har Lidl nu inrättat en ny roll och utsett Mattias Tas till hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen.

Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastighet, Lidl Sverige

Mattias Tas kommer i sin nya roll ansvara för att Lidl ska fortsätta vara banbrytande och ligga i framkant när det kommer till hållbar fastighetsutveckling och innovation. Rollen som hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen är helt nyinrättad och är en del i Lidls fokuserade satsning på hållbar utveckling.

- Jag är otroligt taggad inför det här uppdraget. Efter nästan ett decennium på Lidl är jag mycket stolt över att vara del i ett bolag som hela tiden utmanar och vill ligga i framkant, särskilt när det kommer till hållbarhet. I min nya roll ser jag fram emot att bidra till fortsatt utveckling av Lidls hållbarhetsarbete och vår ambition att vara en viktig samhällsaktör som gör skillnad, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.

När Aktuell Hållbarhet senast utsåg de mest spännande hållbarhetstalangerna under 33 år placerade sig Mattias Tas på den prestigefulla listan. Mattias har arbetat på Lidl sedan 2010 och har sedan 2014 varit projektledare inom bygg. Han har bland annat ansvarat för miljöcertifieringen av Lidl-butiken i Växjö som 2017 mottog den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Butiken fick också utmärkelsen Årets BREEAM-projekt på Sweden Green Building Awards 2018 och vann 2017 priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

Mattias driver också miljöcertifieringen av den nya butiken på Gotland som blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och målet är att den nya butiken ska bli helt klimatneutral.

Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastighet, Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 192 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls försäljning av julmust drog in rekordsumma på 235 000 kronor till Barncancerfonden15.1.2020 13:07:21 CETPressmeddelande

Lidl och Lidls kunder bidrog till en bättre jul för fler. 2019 års försäljning av Freeway julmust till förmån för Barncancerfonden slog alla föregående år och genererade hela 235 039 kronor. Dessutom samlar Lidl varje år julklappar från kunder i butikerna. I samarbete med Allwin skänktes totalt 4000 julklappar och barnböcker till familjer och människor som inte har råd eller möjlighet att själva köpa julklappar.

De vinner Lidls hållbarhetspris – delar på 10 miljoner kronor6.12.2019 09:11:49 CETPressmeddelande

Vad har återvinning av heterogent livsmedelsplastavfall, transformativ förpackningsdesign, flerskiktsfilm med återvunnen konsumentplast, kemisk återvinning och Skogsmulle gemensamt? De är alla hållbara framtidslösningar som under gårdagskvällen belönades med Lidl Future Initiatives pris och fick därmed finansiellt bidrag för att utveckla sina projekt. Den totala prissumman uppgick i år till 10 miljoner kronor.