Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Som första livsmedelskedja redovisar Lidl matsvinnet transparent i ton. 2018 satte man målet att halvera matsvinnet till år 2025. För verksamhetsårets första sex månader (mars – augusti 2020) uppgick matsvinnet till 2 838 ton vilket motsvarar 1,31 procent av den totala försäljningeninom de varukategorier som kan generera matsvinn. Jämfört med basåret 2017 innebär det en reduktion med 19 procent.

Många befarade att coronapandemin skulle leda till ett ökat matsvinn. Lidl ser dock en positiv trend, då matsvinnet under pandemins första månader inte ökat jämfört med tidigare månader.

- Det krävs ett idogt arbete för att halvera matsvinnet till och med år 2025. Vi är på god väg och har idag minskat svinnet med nästan 20 procent när man ser till andel av såld mat, men vi ska ner till 50 procent. Det kommer krävas ständiga förbättringar av våra rutiner och processer och vi fortsätter utveckla våra metoder som bidrar till att vi kan nå dit, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl. Frukt och grönt tillsammans med bröd står för en stor del av vårt matsvinn. Konceptet ”Ta vara på” där våra kunder kan köpa rabatterat bröd, frukt och grönt som annars skulle blivit matsvinn har blivit en stor framgång och är ett viktigt steg på vägen.

- Jag hoppas att vi framöver får se ännu mer transparens kring just matsvinn. Det skulle bidra till högre trovärdighet för de olika initiativ och insatser som görs för att minska svinnet, det tror jag vi alla tjänar på, avslutar Johan Augustsson.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Nu kommer efterlängtade Lidl Plus16.10.2020 07:55:00 CESTPressmeddelande

Nu är väntan över för Lidls kunder, Lidl Sveriges kundklubb – Lidl Plus är här. Den nya appen, som bland annat ger digitala kuponger och erbjudanden, kan användas av alla som handlar på Lidl. Den kräver varken en krånglig registrering eller att man är stammis. Det räcker att kunden laddar ner appen i sin smartphone och registrerar sig med mobilnummer och e-postadress för att direkt ta del av alla fördelar.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.