Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Som första livsmedelskedja redovisar Lidl matsvinnet transparent i ton. 2018 satte man målet att halvera matsvinnet till år 2025. För verksamhetsårets första sex månader (mars – augusti 2020) uppgick matsvinnet till 2 838 ton vilket motsvarar 1,31 procent av den totala försäljningeninom de varukategorier som kan generera matsvinn. Jämfört med basåret 2017 innebär det en reduktion med 19 procent.

Många befarade att coronapandemin skulle leda till ett ökat matsvinn. Lidl ser dock en positiv trend, då matsvinnet under pandemins första månader inte ökat jämfört med tidigare månader.

- Det krävs ett idogt arbete för att halvera matsvinnet till och med år 2025. Vi är på god väg och har idag minskat svinnet med nästan 20 procent när man ser till andel av såld mat, men vi ska ner till 50 procent. Det kommer krävas ständiga förbättringar av våra rutiner och processer och vi fortsätter utveckla våra metoder som bidrar till att vi kan nå dit, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl. Frukt och grönt tillsammans med bröd står för en stor del av vårt matsvinn. Konceptet ”Ta vara på” där våra kunder kan köpa rabatterat bröd, frukt och grönt som annars skulle blivit matsvinn har blivit en stor framgång och är ett viktigt steg på vägen.

- Jag hoppas att vi framöver får se ännu mer transparens kring just matsvinn. Det skulle bidra till högre trovärdighet för de olika initiativ och insatser som görs för att minska svinnet, det tror jag vi alla tjänar på, avslutar Johan Augustsson.

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.