Lidl har öppnat på Östermalmstorg

Den 18 oktober invigdes den efterlängtade Lidl-butiken vid Östermalmstorg i Stockholm. För att fira nyöppningen får alla kunder tio procents rabatt i butiken – när de visar upp ett medlems- eller kundkort från valfri handlare.

Butikschef Ida Kroner klipper bandet

Efter en intensiv renovering slår Lidl idag upp dörrarna till den nya butiken på Sibyllegatan 8 vid Östermalmstorg. Nytillskottet blir Lidls första på Östermalm och butik nummer 177 i Sverige.

- Äntligen kan vi erbjuda östermalmsborna lika bra produkter som de redan har i resten av Sverige, och till samma låga pris. Medan våra konkurrenter ofta anpassar priserna beroende på läge tycker vi inte att det ska spela någon roll var i landet man bor och håller därför lika låga priser i alla våra butiker, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Den nya butiken får en försäljningsyta på 830 kvadratmeter och kommer erbjuda fullt sortiment. Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken, alla varor samlas på centrallagret i Rosersberg utanför Stockholm och samkörs i samma leveransbil. Detta medför mindre utsläpp och bullerstörningar. Transporterna sker dessutom med klimatsmarta lastbilar.

- Vi har letat länge efter rätt lokal på Östermalm och är väldigt glada över att öppna här. Vi vill växa såväl genom att bygga egna butiksfastigheter som att etablera oss i befintliga lokaler. Det här blir butik nummer 177 i Sverige och vår ambition är att finnas över hela landet, avslutar Johan Augustsson.

I samband med öppningen erbjuder Lidl sina kunder tio procents rabatt i butiken när de visar upp ett kundkort från valfri handlare. Erbjudandet gäller i en månad och omfattar hela sortimentet. Under en begränsad period finns också personal shoppers på plats i butiken för att vägleda kunderna till smarta val. Syftet är att öka konsumenternas medvetenhet om pris, kvalitet och hållbarhet.

Butikschef Ida Kroner klipper bandet
Östermalmsbutiken bjuder in till ljusa och luftiga lokaler
Lidl Östermalm
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok27.11.2018 13:06Pressmeddelande

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.