Lidl hårdsatsar mot brödsvinnet

Under 2018 lanserade Lidl matsvinnskonceptet ”Ta vara på” med målsättningen att halvera matsvinnet i butikerna till 2025. Nu tar livsmedelskedjan nästa steg för att minska svinnet på en av butikernas största svinnbov, brödet. Initiativet med att minska svinnet av butiksbakat bröd är nu implementerat i samtliga butiker i landet. Under den första månaden halverades brödsvinnet.

Lidl tar vara på butiksbakat bröd - i alla butiker i hela landet

Under 2018 satte Lidl målsättningen att halvera matsvinnet i butikerna till 2025. Brödsektionen står för en stor del av dagligvaruhandelns totala matsvinn. Den första satsningen för att minska brödsvinnet var ett unikt samarbete med Fazer där Lidl tog över helhetsansvaret för den egna brödhyllan.

Sedan tidigare har Lidl infört åtgärder för att minska svinnet på frukt och grönt, kött, andra kylvaror och färdigförpackat bröd. Nu inkluderas även butiksbakat bröd i matsvinnskonceptet ”Ta vara på” där gårdagens frallor, baguetter och fikabröd säljs till ett kraftigt reducerat pris. Den nya satsningen halverade Lidls svinn på butiksbakat bröd under den första månaden.

– Som en av Sveriges ledande livsmedelskedjor har vi ett stort ansvar att minska vårt matsvinn. Därför har vi tagit ytterligare krafttag för att minska svinnet i alla våra butiker. Att utöka ”Ta vara på”-konceptet till vårt butiksbakade bröd kommer innebära att massor av bröd och fikabröd får komma hem till kunderna istället för att bli etanol. Perfekt att frysa in och tina för nybakat hemma, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Redan i höstas genomfördes noggranna tester i tre Lidl-butiker. Under den fjorton veckor långa testperioden räddade Lidls kunder nästan 2,5 ton bröd med ett minskat svinn på 65 procent. När åtgärden nu rullats ut i alla butiker kan kunderna köpa butiksbakat bröd dagen efter bakningen till ett reducerat pris (10 kronor per påse istället för 20-40 kronor).

Sedan 2019 är Lidl ensamma om att redovisa svinnet med total transparens, inte bara i procentandel av försäljning men också i vikt, till skillnad från övriga stora dagligvaruaktörer. Under verksamhetsåret 2018/2019 uppgick matsvinnet till 1,78 procent av andel såld mat (ca 6 400 ton). Halvårsrapporten för mars – aug 2019 visade en minskning och under perioden uppgick matsvinnet till 1,72 procent av andel såld mat.

Lidl tar vara på butiksbakat bröd - i alla butiker i hela landet

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.