Lidl Sverige

Lidl höjer priset på plastpåsar och skänker överskottet till hållbarhetsprojekt

Dela
Den 1 juni 2018 höjer Lidl priset på plastpåsar med 50 öre, det nya priset blir 2,50 kr. Prishöjningen exklusive moms går oavkortat till hållbarhetsarbete. För varje såld plastpåse skänks 40 öre vilket innebär att Lidl kommer att skänka mångmiljonbelopp till hållbarhetsprojekt i Sverige.

Regeringen har tidigare beslutat att förbrukningen av plastkassar ska halveras till år 2025. Nu tar Lidl ytterligare initiativ för att minska konsumtionen av plast och bidra till att målet uppfylls.

- Vi jobbar på flera fronter för att minska vår klimatpåverkan. En viktig prioritering är att vi vill minska användningen av plastpåsar och därför höjer vi priset. Vi hoppas att det ska leda till att fler tänker efter om de verkligen behöver köpa en plastpåse. Samtidigt vill vi att pengarna vi får in från prishöjningen ska gå till hållbarhetsarbete. 40 öre kan uppfattas som symboliskt men sammanlagt kan det innebära mångmiljonbelopp till hållbarhetsprojekt, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl.

Prishöjningen kommer oavkortat gå till hållbarhetsarbete som bedrivs av ideella organisationer, högskolor och universitet. Urvalskriterier, hur och när man ansöker om pengarna/finansiering offentliggörs senare i höst.

Tidigare i år lanserade Lidlkoncernen en global plaststrategi med syftet att minska plastanvändningen och öka plaståtervinningen för Lidl på samtliga 30 marknader där företaget är verksamma. Lidl är dessutom del i Svensk Dagligvaruhandelsbranschöverenskommelse att minska användningen av fossila plaster och göra dagligvarubranschen fossilfri till 2030.

- Att ta ansvar för klimatet och fokusera på hållbarhet är avgörande för att vi ska kunna fortsätta växa i Sverige. Svenska konsumenter föredrar företag som tar dessa frågor på allvar och gör något för att minska de utmaningar som vi står inför. Det går väl ihop med våra värderingar, fortsätter Johannes Fieber.

Lidl är sedan 2017 den enda rikstäckande livsmedelkedjan som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se
08-5555 7195

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Johannes Fieber, Sverigechef Lidl
Johannes Fieber, Sverigechef Lidl
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye