Lidl höjer priset på plastpåsar och skänker överskottet till hållbarhetsprojekt

Den 1 juni 2018 höjer Lidl priset på plastpåsar med 50 öre, det nya priset blir 2,50 kr. Prishöjningen exklusive moms går oavkortat till hållbarhetsarbete. För varje såld plastpåse skänks 40 öre vilket innebär att Lidl kommer att skänka mångmiljonbelopp till hållbarhetsprojekt i Sverige.

Regeringen har tidigare beslutat att förbrukningen av plastkassar ska halveras till år 2025. Nu tar Lidl ytterligare initiativ för att minska konsumtionen av plast och bidra till att målet uppfylls.

- Vi jobbar på flera fronter för att minska vår klimatpåverkan. En viktig prioritering är att vi vill minska användningen av plastpåsar och därför höjer vi priset. Vi hoppas att det ska leda till att fler tänker efter om de verkligen behöver köpa en plastpåse. Samtidigt vill vi att pengarna vi får in från prishöjningen ska gå till hållbarhetsarbete. 40 öre kan uppfattas som symboliskt men sammanlagt kan det innebära mångmiljonbelopp till hållbarhetsprojekt, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl.

Prishöjningen kommer oavkortat gå till hållbarhetsarbete som bedrivs av ideella organisationer, högskolor och universitet. Urvalskriterier, hur och när man ansöker om pengarna/finansiering offentliggörs senare i höst.

Tidigare i år lanserade Lidlkoncernen en global plaststrategi med syftet att minska plastanvändningen och öka plaståtervinningen för Lidl på samtliga 30 marknader där företaget är verksamma. Lidl är dessutom del i Svensk Dagligvaruhandelsbranschöverenskommelse att minska användningen av fossila plaster och göra dagligvarubranschen fossilfri till 2030.

- Att ta ansvar för klimatet och fokusera på hållbarhet är avgörande för att vi ska kunna fortsätta växa i Sverige. Svenska konsumenter föredrar företag som tar dessa frågor på allvar och gör något för att minska de utmaningar som vi står inför. Det går väl ihop med våra värderingar, fortsätter Johannes Fieber.

Lidl är sedan 2017 den enda rikstäckande livsmedelkedjan som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se

Johannes Fieber, Sverigechef Lidl

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.