Lidl höjer priset på plastpåsar och skänker överskottet till hållbarhetsprojekt

Den 1 juni 2018 höjer Lidl priset på plastpåsar med 50 öre, det nya priset blir 2,50 kr. Prishöjningen exklusive moms går oavkortat till hållbarhetsarbete. För varje såld plastpåse skänks 40 öre vilket innebär att Lidl kommer att skänka mångmiljonbelopp till hållbarhetsprojekt i Sverige.

Regeringen har tidigare beslutat att förbrukningen av plastkassar ska halveras till år 2025. Nu tar Lidl ytterligare initiativ för att minska konsumtionen av plast och bidra till att målet uppfylls.

- Vi jobbar på flera fronter för att minska vår klimatpåverkan. En viktig prioritering är att vi vill minska användningen av plastpåsar och därför höjer vi priset. Vi hoppas att det ska leda till att fler tänker efter om de verkligen behöver köpa en plastpåse. Samtidigt vill vi att pengarna vi får in från prishöjningen ska gå till hållbarhetsarbete. 40 öre kan uppfattas som symboliskt men sammanlagt kan det innebära mångmiljonbelopp till hållbarhetsprojekt, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl.

Prishöjningen kommer oavkortat gå till hållbarhetsarbete som bedrivs av ideella organisationer, högskolor och universitet. Urvalskriterier, hur och när man ansöker om pengarna/finansiering offentliggörs senare i höst.

Tidigare i år lanserade Lidlkoncernen en global plaststrategi med syftet att minska plastanvändningen och öka plaståtervinningen för Lidl på samtliga 30 marknader där företaget är verksamma. Lidl är dessutom del i Svensk Dagligvaruhandelsbranschöverenskommelse att minska användningen av fossila plaster och göra dagligvarubranschen fossilfri till 2030.

- Att ta ansvar för klimatet och fokusera på hållbarhet är avgörande för att vi ska kunna fortsätta växa i Sverige. Svenska konsumenter föredrar företag som tar dessa frågor på allvar och gör något för att minska de utmaningar som vi står inför. Det går väl ihop med våra värderingar, fortsätter Johannes Fieber.

Lidl är sedan 2017 den enda rikstäckande livsmedelkedjan som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se

Johannes Fieber, Sverigechef Lidl

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidl lanserar nytt kommunikationskoncept – Allt annat är olidligt3.5.2018 08:36Pressmeddelande

I år firar Lidl 15 år i Sverige och har sedan inträdet på den svenska marknaden haft en tydlig utmanarroll. Lidl har idag bäst omsättningsutveckling i branschen och siktar på att ta ytterligare marknadsandelar. Bland annat genom det nya kommunikationskonceptet, ”Allt annat är olidligt”, som syftar till att öka medvetenheten hos svenskarna för hur Lidl faktiskt kan erbjuda högsta kvalitet till bästa pris.

Återkallande av älgsalami26.4.2018 14:02Pressmeddelande

Lidl återkallar älgsalami av märket Dulano Återkallande pga. risk för bitar av metallbitar i produkten Artikel: Dulano Älgsalami, 200 g Bäst före: 11-08-2018 samt 17-07-2018 EAN: 7331982032561 Problem: Eftersom det inte kan uteslutas att ovan nämnd produkt kan innehålla små bitar av metall uppmanas konsumenten att avstå från att förtära produkten. Återkallelsen gäller enbart produkten med bäst-före datum 11-08-2018 och 17-07-2018. Åtgärd: Lidl Sverige KB har själv vidtagit åtgärder i avsikt att dra bort produkten med ovan nämnda bäst-före datum från marknaden. Butikerna har uppmanats att omedelbart ta bort produkten från försäljning. Returnering: Kunder som köpt produkten ombeds returnera de felaktiga produkterna till inköpsplatsen. Produktens datummärkning skall framgå av förpackningen. Inköpet gottgörs i butik, även utan medhavd kvitto. Pressförfrågningar: 08-5555 7195 Petra Whitehead Pressansvarig på Lidl press@lidl.se 08-5555 7195

Lidl Sverige närmar sig 10 miljarder, bäst omsättningsutveckling i branschen26.4.2018 08:22Pressmeddelande

Lidl växer kraftigt i Sverige. Under verksamhetsåret 2017 växte livsmedelskedjan med 11,2 procent. Det går att jämföra med en omsättningsutveckling för hela dagligvaruhandeln (enligt SCB) på strax över 2 procent under kalenderåret 2017. Samtidigt ökade Lidl expansionstakten och öppnade tre nya butiker och tecknade 24 avtal för nya butikslägen. 2018 firar Lidl 15 år i Sverige och har idag 172 butiker.