Lidl i samarbete för banbrytande förpackning i återvunnen konsumentplast

Med hjälp av finansiellt stöd från Lidl Sverige arbetar Trioworld tillsammans med forskningsinstitutet RISE på att ta fram en förpackning för livsmedel innehållande återvunnen konsumentplast. Under förutsättning att alla tester och certifieringar faller väl ut planeras den nya förpackningen lanseras i Lidls butiker. Förpackningen, vars innehåll ännu är hemligt, tas fram i samarbete med Trioworld, RISE och Findus.
LidlFutureInitiatives Plastutmaningen. Foto: Lidl Sverige

Förpackningen är först i sitt slag då nuvarande lagstiftning kring material i livsmedelskontakt begränsar möjligheten att använda återvunnen konsumentplast i livsmedelsförpackningar.

- Livsmedelsbranschen tampas med utmaningen att öka andelen återvunnet material i sina förpackningar. För att vi och övriga branschen ska kunna nå våra plastmål behöver utbudet breddas, innovation premieras och konventionella metoder utmanas. Vi är därför oerhört stolta över att genom Plastutmaningen 2019 ha bidragit till det här banbrytande projektet, där Trioworld och RISE arbetar för att kunna använda konsumentplast från andra insamlingssystem på ett säkert sätt i livsmedelsförpackningar, säger Ingrid Roth, Packaging Manager på Lidl Sverige.

Genom Lidl Future Initiatives ger Lidl Sverige sedan två år tillbaka finansiellt stöd till olika hållbarhetsprojekt. I Plastutmaningen 2019 stod forskningsinstitutet RISE som en av pristagarna. Tillsammans med Trioworld ville man ta sig an en av de största utmaningarna kring återvunna plastförpackningar - att utmana lagstiftningen och möjliggöra användning av mekaniskt återvunna livsmedelsförpackningar från konsumenterna.

- Att använda återvunnen plast i nya förpackningar för livsmedelskontakt är en de tuffaste utmaningarna när det kommer till plaståtervinning, speciellt när det gäller att garantera livsmedelssäkerhet, kvalité och att klara av de hårda lagkraven. Med hjälp av stödet från Lidl har vi i det här projektet bland annat utvecklat en ny metod för att just utvärdera återvunna material för livsmedelssäkerhet. Den här metoden har betytt att vi kan testa och utveckla nya koncept och material för att kunna använda återvunnen plast i nya förpackningar för livsmedel, säger Mattias Andersson, projektledare på RISE.

Om Lidl Future Initiatives
Genom Lidl Future Initiatives ger Lidl Sverige stöd till hållbarhetsprojekt som löser utmaningar utanför den egna verksamheten. Intresset för utlysningarna ”Plastutmaningen” 2019 och ”Hållbarhetsakuten” 2020 var oerhört stort - cirka 150 ansökningar kom in till Lidl Sverige - och sammanlagt har 21 miljoner kronor delats ut till projekt som främjar cirkulär plastanvändning och beteendeförändring respektive påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem. Det finansiella stöd som delats ut har möjliggjorts med hjälp av Lidls kunder genom en prishöjning på plastbärkassar från juni 2018 till april 2020. Prishöjningen är ett av många initiativ för att minska konsumtionen av plast. Läs mer om Lidl Future Initatives och alla spännande projekt på www.lidl.se/LFI

LidlFutureInitiatives Plastutmaningen. Foto: Lidl Sverige