Lidl implementerar global plaststrategi

Lidl tar stora steg för en hållbar plastanvändning. En global strategi har antagits för samtliga 30 marknader med målet att år 2025 skall 100 procent av all plast vara återvinningsbar och den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent. Strategin inkluderar sortiment butiker, leverantörer och lager.

Plast som inte återvinns är ett av våra största miljöhot och drastiska åtgärder är nödvändiga. Som internationell livsmedelsaktör implementerar Lidl nu en global plast- och återvinningsstrategi med målet att år 2025 skall 100 procent av all plast vara återvinningsbar och den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent på samtliga 30 marknader. Strategin innebär att plast i alla former kommer att reduceras betydligt för både  egna varumärken och övrigt sortiment med åtgärder för bland annat bärkassar, förpackningar och ökad lösviktsförsäljning för frukt och grönt.

Lidl Sverige stöttar dessutom kommande branschgemensamma åtgärder, tillsammans med övriga aktörer inom ramen för Svensk Dagligvaruhandel.

- Som livsmedelshandlare har vi ett stort ansvar och vår ambition är att bidra till en hållbar konsumtion där vi kan. Nu tar vi flera stora steg i den viktiga frågan om plast för att våra kunder ska känna sig trygga i att vi de gör ett hållbart val genom att handla hos oss, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl.

Lidl har redan genomfört ett flertal åtgärder för att minska plastanvändningen. Bland annat har tjockleken på avfallspåsarna på 25 liter reducerats från 14µ till 10µ, pant har införts på saftflaskor av eget märke och plasten i förpackningen för cashewnötter har reducerats med 20 procent. Hel plastpåse för ekologiska bananer har bytts ut mot endast en plastgördel, en reducering av plast med nära 85 procent för ett kilo bananer.

Vad gäller frukt och grönt är ambitionen att succesivt öka lösviktsförsäljning. Just nu säljs 31 artiklar av totalt 123 helt utan plast, en ökning med fem procent under 2017. I mars lanseras dessutom en lasermärkt ekologisk kiwi i lösvikt som ersätter kiwi i inplastat tråg. Under 2018 ska ett flertal ytterligare åtgärder realiseras som innebär både minskad plastanvändning men också hållbarare alternativ till lösviktspåsar, plastbärkassar och förpackningar. Lidl är dessutom den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se
08-5555 7195

Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag ca 170 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.