Lidl inleder nya samarbeten med tolv mikrobryggerier

Som ett led i arbetet med att stötta lokala producenter och utöka det svenska sortimentet har Lidl Sverige nyligen inlett nya samarbeten med tolv mikrobryggerier. Därmed erbjuds Lidls kunder möjligheten att testa öl från hela Sverige.

Lidl Sverige tror på att samarbeta med små, lokala producenter och har skapat en given plats för många svenska matleverantörer i hyllorna. Nu görs även plats för lokala mikrobryggerier vilket ger kunderna möjlighet att testa öl från hela Sverige. Genom kampanjen Destination Lidl har livsmedelskedjan nu inlett samarbeten med åtta nya mikrobryggerier och utvecklat befintliga samarbeten med fyra. Samtliga bryggerier kommer vara representerade i majoriteten av Lidls butiker runt om i Sverige. Utbudet kommer formas med tiden, både baserat på kundernas efterfrågan och bryggeriernas utbud.

- Vi ser att intresset för både hantverksöl och öl med en lägre alkoholhalt ökar. Samtidigt har också antalet bryggerier i Sverige ökat de senaste åren. I och med att vi vill utöka vårt arbete med att stötta svenska leverantörer föll det sig naturligt att vi nu även utökar samarbetet med svenska mikrobryggerier, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör, på Lidl Sverige.

Ett mikrobryggeri är ett litet bryggeri som vid öltillverkningen utgår från hantverksmässiga metoder baserade på klassisk ölbryggartradition. Ett av dessa, Train Station Brewery, skapades i en gammal järnvägsstation i Knivsta.

-Vi tyckte det saknades bra folköl i hyllorna och vill visa på att det går att göra riktigt god folköl. Att Lidl nu väljer att samarbeta med oss betyder otroligt mycket. Vi är en liten aktör, vilket gör det svårt att synas och få folk att testa. Att få möjligheten att berätta att vi finns i hela Sverige genom Lidl gör oss väldigt stolta och ger oss en möjlighet att växa säger Simon Vikström, grundare av Train Station Brewery.

De åtta nya bryggerierna är: Beerbliotek, Poppels, Klackabacken, Train Station Brewery, Sälens fjällbryggeri, Ängöl, Örebro brygghus, Barlingbro Bryggeri.  Ett redan existerande men utvecklat samarbete har inletts med Österlenbryggarna, Vega Bryggeri, Beerstudio och Beersmiths.

- Det här är superkul! Det betyder jättemycket att Lidl tror på oss. Vi har fått iväg våra första lanseringsordrar till butikerna nu och hoppas att det finns ett intresse hos den svenska publiken, säger Anders Granberg, grundare och bryggare på Örebro Brygghus.