Lidl inleder nya samarbeten med tolv mikrobryggerier

Som ett led i arbetet med att stötta lokala producenter och utöka det svenska sortimentet har Lidl Sverige nyligen inlett nya samarbeten med tolv mikrobryggerier. Därmed erbjuds Lidls kunder möjligheten att testa öl från hela Sverige.

Lidl Sverige tror på att samarbeta med små, lokala producenter och har skapat en given plats för många svenska matleverantörer i hyllorna. Nu görs även plats för lokala mikrobryggerier vilket ger kunderna möjlighet att testa öl från hela Sverige. Genom kampanjen Destination Lidl har livsmedelskedjan nu inlett samarbeten med åtta nya mikrobryggerier och utvecklat befintliga samarbeten med fyra. Samtliga bryggerier kommer vara representerade i majoriteten av Lidls butiker runt om i Sverige. Utbudet kommer formas med tiden, både baserat på kundernas efterfrågan och bryggeriernas utbud.

- Vi ser att intresset för både hantverksöl och öl med en lägre alkoholhalt ökar. Samtidigt har också antalet bryggerier i Sverige ökat de senaste åren. I och med att vi vill utöka vårt arbete med att stötta svenska leverantörer föll det sig naturligt att vi nu även utökar samarbetet med svenska mikrobryggerier, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör, på Lidl Sverige.

Ett mikrobryggeri är ett litet bryggeri som vid öltillverkningen utgår från hantverksmässiga metoder baserade på klassisk ölbryggartradition. Ett av dessa, Train Station Brewery, skapades i en gammal järnvägsstation i Knivsta.

-Vi tyckte det saknades bra folköl i hyllorna och vill visa på att det går att göra riktigt god folköl. Att Lidl nu väljer att samarbeta med oss betyder otroligt mycket. Vi är en liten aktör, vilket gör det svårt att synas och få folk att testa. Att få möjligheten att berätta att vi finns i hela Sverige genom Lidl gör oss väldigt stolta och ger oss en möjlighet att växa säger Simon Vikström, grundare av Train Station Brewery.

De åtta nya bryggerierna är: Beerbliotek, Poppels, Klackabacken, Train Station Brewery, Sälens fjällbryggeri, Ängöl, Örebro brygghus, Barlingbro Bryggeri.  Ett redan existerande men utvecklat samarbete har inletts med Österlenbryggarna, Vega Bryggeri, Beerstudio och Beersmiths.

- Det här är superkul! Det betyder jättemycket att Lidl tror på oss. Vi har fått iväg våra första lanseringsordrar till butikerna nu och hoppas att det finns ett intresse hos den svenska publiken, säger Anders Granberg, grundare och bryggare på Örebro Brygghus.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.