Lidl kör fossilfritt 2025

Lidl Sverige har under många år arbetat intensivt med att driva utvecklingen av klimatsmarta och hållbara logistiklösningar och tar nu nästa stora kliv framåt genom att anta Fossilfritt Sveriges transportutmaning. Som första dagligvarukedja sätter Lidl målet att genomföra fossilfria transporter 2025.

Solcellsladdning

Fossilfritt Sverige startades som ett initiativ av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 med målet att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Målet med den så kallade transportutmaningen är att koldioxidutsläppen från transportsektorn i Sverige ska minska med 70 procent till år 2030 jämfört med 2010. Lidl Sverige antar nu utmaningen och sätter som första dagligvarukedja målet att köra fossilfritt 2025.

- Med transportutmaningen vill vi visa hur många företag, kommuner och regioner som är beredda att gå före och visa vägen i klimatomställningen. Genom att visa att det är möjligt inspirerar de fler att ta steget mot fossilfria transporter, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Hållbarhet är en integrerad del av Lidls affärsmodell. De effektiva transporterna och logistiken gynnar inte bara miljön utan bidrar också till att Lidl kan leva upp till affärsidén högsta kvalitet till bästa pris.

- Vi har under många år arbetat intensivt med att driva utvecklingen framåt för mer klimatsmarta och hållbara logistiklösningar. Det är ett helt naturligt nästa steg och en självklarthet för oss att våra godstransporter skall vara fossilfria 2025, om inte tidigare, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Bara under de sista två åren har Lidl lyckats minska CO2-utsläppen från godstransporter med över 50 procent. Dessutom har antalet lastbilar minskat med 10 stycken per dag genom att höja fyllnadsgraden på lastbilarna och öka antalet kolli per pall.

- Hållbarhet genomsyrar alla delar av Lidls unika koncept. Nu tar vi nästa steg i vårt hållbarhetsarbete, och utmanar branschen genom att sätta ett aggressivt mål för våra godstransporter, säger Carl Ceder, Logistikchef Lidl Sverige.

Lidl Sveriges logistik- och transportutveckling
• 2010 kom den första miljöbilen in i Lidls lastbilsflotta, då en biogashybrid från Volvo som tankades på biogas producerad bland annat från avfallet från det dåvarande centrallagret i Eskilstuna.
• 2013 påbörjades omställningen av stora delar av lastbilarna till biodiesel.
• 2014 började den första elhybriden att rulla som en del av Off Peak projektet med Stockholm Stad.
• 2016 ställdes alla lastbilar i flottan om för att gå på mer klimatsmarta drivmedel.
• 2017 tecknade Lidl Sverige ett avtal med techbolaget Einride för ett inledande försök med en övergång till deras eldrivna, självkörande lastbil, T-pod.

Idag har Lidl Sverige en mix av olika drivmedel i flottan, där den största är biodiesel, följt av Svanenmärkt diesel (diesel med 50 procent fossilfri), el- och biogashybrider och även ett rent biogasfordon.

Fakta fossilfria transporter
För att transporten ska räknas som fossilfri i det här sammanhanget krävs, i enlighet med förslaget till EU:s förnybarhetsdirektiv, att drivmedlet ger en utsläppsminskning på 70 procent jämfört med fossila alternativ. De drivmedel som i dagsläget lever upp till det kravet är el, vätgas, biogas, HVO, FAME, ED95.

Artikel om Lidl Sveriges logistikflöde

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.