Lidl landar Linus Lindell

Lidl Sverige växer och förstärker byggavdelningen med Linus Lindell. Linus har under sina tolv år på Skanska bland annat varit med i byggnationen av Malmö Live och ESS och kommer senast från Gärahovs. På Lidl intar han befattningen som byggprojektledare.

I takt med att Lidl Sverige expanderar med nya butiker i hela landet, nytt centrallager i Örebro och nytt huvudkontor i Barkarbystaden med stort fokus på hållbarhet och innovation har behovet av ytterligare kompetens ökat.

- Lidl är ett spännande företag med ett starkt driv att fortsatt etablera sig i Sverige. Satsningen på att bygga framtidens hållbara fastigheter gör det än mer spännande och är ett viktigt steg för vår planet. Jag ser fram emot att i rollen som byggprojektledare vara med och påverka denna positiva resa framåt, säger Linus Lindell.

Lidls expansion i Sverige fortsätter och målet är att det ska finnas 200 butiker till och med 2020. På lång sikt är målsättningen att det ska det finnas 300 butiker i Sverige. Nyligen öppnade en ny butik i Femman, Göteborg och i Falkenberg. Näst på tur står Erikslund i Västerås.

- Vi befinner oss i en expansiv fas och stärker därför upp byggavdelningen, rekryteringen av Linus innebär att vi kan öka takten ytterligare. Med sin gedigna erfarenhet blir han ett välkommet tillskott till avdelningen. Härifrån fortsätter arbetet att hitta ytterligare kompetenta medarbetare till byggavdelningen på vårt fastighetskontor, säger Lulu Gylleneiden Fastighetschef Lidl Sverige.

Linus Lindell ansluter till Lidls fastighetskontor i Malmö med befattningen byggprojektledare med start den 1 mars 2019.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.