Lidl landar Linus Lindell

Lidl Sverige växer och förstärker byggavdelningen med Linus Lindell. Linus har under sina tolv år på Skanska bland annat varit med i byggnationen av Malmö Live och ESS och kommer senast från Gärahovs. På Lidl intar han befattningen som byggprojektledare.

I takt med att Lidl Sverige expanderar med nya butiker i hela landet, nytt centrallager i Örebro och nytt huvudkontor i Barkarbystaden med stort fokus på hållbarhet och innovation har behovet av ytterligare kompetens ökat.

- Lidl är ett spännande företag med ett starkt driv att fortsatt etablera sig i Sverige. Satsningen på att bygga framtidens hållbara fastigheter gör det än mer spännande och är ett viktigt steg för vår planet. Jag ser fram emot att i rollen som byggprojektledare vara med och påverka denna positiva resa framåt, säger Linus Lindell.

Lidls expansion i Sverige fortsätter och målet är att det ska finnas 200 butiker till och med 2020. På lång sikt är målsättningen att det ska det finnas 300 butiker i Sverige. Nyligen öppnade en ny butik i Femman, Göteborg och i Falkenberg. Näst på tur står Erikslund i Västerås.

- Vi befinner oss i en expansiv fas och stärker därför upp byggavdelningen, rekryteringen av Linus innebär att vi kan öka takten ytterligare. Med sin gedigna erfarenhet blir han ett välkommet tillskott till avdelningen. Härifrån fortsätter arbetet att hitta ytterligare kompetenta medarbetare till byggavdelningen på vårt fastighetskontor, säger Lulu Gylleneiden Fastighetschef Lidl Sverige.

Linus Lindell ansluter till Lidls fastighetskontor i Malmö med befattningen byggprojektledare med start den 1 mars 2019.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.