Lidl lanserar Next Level - ett klimatneutralt veganalternativ för köttälskare

Lidl Sverige storsatsar på att utöka sitt sortiment av växtbaserade produkter och lanserar nu ett egenutvecklat, klimatneutralt vegansortiment - Next Level. Med lanseringen möter Lidl svenskarnas ökande efterfrågan på veganska och klimatsmarta alternativ till kött. De första produkterna i sortimentet, en burgare och en färs, är ännu ett steg i arbetet med att minska klimatpåverkan utan att ge vika på smak, kvalitet och prisvärdhet.

Next Level veganska produkter för köttälskare

Det nya sortimentet innebär ett bredare utbud av veganska produkter. Utan att göra avkall på smak eller kvalitet har Lidl skapat ett nytt växtbaserat sortiment som kommer att få den mest hängivna köttätaren att vilja variera sin kost.

Next Level-produkterna innebär ett 91 procent lägre koldioxidutsläpp än en konventionell nötköttburgare. Det koldioxidutsläpp som produkterna står för kompenseras av Climate Partners. Det innebär att Next Level-produkterna är klimatneutrala.

- Vi vill göra det enklare för de kunder som vill äta klimatsmart. Med lanseringen av Next Level får även de som gillar burgare och köttfärsrätter tillgång till ett klimatneutralt alternativ som smakar riktigt gott, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Det nya sortimentet, som nu lanseras i Sverige kommer till en början utgöras av burgare och färs. Produkterna har en proteinhalt på 18 procent och är gjorda av svamp samt ärt-, soja- och veteprotein. Smaken, konsistensen och texturen på burgaren och färsen liknar kött och produkterna är mycket prisvärda jämfört med liknande varianter på marknaden.

– Under de senaste åren har våra kunder efterfrågat ett större utbud av vegetariska och veganska produkter. Vi har bland annat lanserat en vegansk pizza som blivit omåttligt populär. Nu tar vi nästa steg för att göra alternativ köttkonsumtion ännu mer njutbar. Genom Next Level vill vi erbjuda den allra mest inbitna köttälskaren såväl som den fullfjädrade veganen en riktigt god måltid, avslutar Robert Stekovic.

Next Level finns tillgängligt i Lidls samtliga butiker.
Pris Burgare – 29,90 kronor.
Pris Färs – 29,90 kronor.
Innehåll: svamp samt ärt-, soja- och veteprotein.

Next Level veganska produkter för köttälskare
Next Level vegansk burgare - 29,90 kr i alla Lidl-butiker.
Robert Stecovic,Kommersiell Direktör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.