Lidl lanserar Next Level - ett klimatneutralt veganalternativ för köttälskare

Lidl Sverige storsatsar på att utöka sitt sortiment av växtbaserade produkter och lanserar nu ett egenutvecklat, klimatneutralt vegansortiment - Next Level. Med lanseringen möter Lidl svenskarnas ökande efterfrågan på veganska och klimatsmarta alternativ till kött. De första produkterna i sortimentet, en burgare och en färs, är ännu ett steg i arbetet med att minska klimatpåverkan utan att ge vika på smak, kvalitet och prisvärdhet.

Next Level veganska produkter för köttälskare

Det nya sortimentet innebär ett bredare utbud av veganska produkter. Utan att göra avkall på smak eller kvalitet har Lidl skapat ett nytt växtbaserat sortiment som kommer att få den mest hängivna köttätaren att vilja variera sin kost.

Next Level-produkterna innebär ett 91 procent lägre koldioxidutsläpp än en konventionell nötköttburgare. Det koldioxidutsläpp som produkterna står för kompenseras av Climate Partners. Det innebär att Next Level-produkterna är klimatneutrala.

- Vi vill göra det enklare för de kunder som vill äta klimatsmart. Med lanseringen av Next Level får även de som gillar burgare och köttfärsrätter tillgång till ett klimatneutralt alternativ som smakar riktigt gott, säger Robert Stekovic, Kommersiell direktör på Lidl Sverige.

Det nya sortimentet, som nu lanseras i Sverige kommer till en början utgöras av burgare och färs. Produkterna har en proteinhalt på 18 procent och är gjorda av svamp samt ärt-, soja- och veteprotein. Smaken, konsistensen och texturen på burgaren och färsen liknar kött och produkterna är mycket prisvärda jämfört med liknande varianter på marknaden.

– Under de senaste åren har våra kunder efterfrågat ett större utbud av vegetariska och veganska produkter. Vi har bland annat lanserat en vegansk pizza som blivit omåttligt populär. Nu tar vi nästa steg för att göra alternativ köttkonsumtion ännu mer njutbar. Genom Next Level vill vi erbjuda den allra mest inbitna köttälskaren såväl som den fullfjädrade veganen en riktigt god måltid, avslutar Robert Stekovic.

Next Level finns tillgängligt i Lidls samtliga butiker.
Pris Burgare – 29,90 kronor.
Pris Färs – 29,90 kronor.
Innehåll: svamp samt ärt-, soja- och veteprotein.

Next Level veganska produkter för köttälskare
Next Level vegansk burgare - 29,90 kr i alla Lidl-butiker.
Robert Stecovic,Kommersiell Direktör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 194 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl och Nordic Choice Hotels i branschöverskridande rekryteringssamarbete - ska säkra tillgången på livsmedel och jobb23.3.2020 07:30:00 CETPressmeddelande

Lidl Sverige startar ett unikt branschöverskridande samarbete med Nordic Choice Hotels och rekryterar medarbetare som blivit varslade på grund av krisen i besöksnäringen. Syftet är att tillfälligt stärka upp den befintliga personalstyrkan för att kunna säkerställa att butiker kan hållas öppna och att varuförsörjningen fungerar som den ska.