Lidl lanserar Way To Go – en schysst choklad för kundens och odlarens bästa

Som ett led i arbetet för en mer hållbar kakaoodling lanserar Lidl nu Way To Go, en choklad med Fairtrade-certifierad kakao där en premie utgår från Lidl som går direkt till att stötta kakaoodlaren. Med Way To Go erbjuder Lidl en schysst choklad som gör gott – hela vägen från kakaoodlare till konsument.

Västafrika är världens centrum för kakaoodling och sektorn är för många människor en viktig inkomstkälla. För att bidra till en mer hållbar kakaoodling har Lidl sedan 2006 engagerat sig i flera initiativ, som till exempel jordbruksskolan PROCACAO, och Lidl Sverige använder sig sedan 2016 uteslutande av certifierad kakao i alla egna märkesvaror. Det innebär att all kakao, även när kakao används som en mindre ingrediens, kommer från certifierade odlingar. Som ytterligare ett steg i det arbetet släpper Lidl nu chokladen Way To Go.

- Lidl ställer höga krav på en riskråvara som kakao och vi är mycket stolta över Way To Go. Genom att använda kakao från certifierade odlingar i våra egna märkesvaror bidrar Lidl till en mer hållbar kakaoproduktion samt till bättre levnads-­ och arbetsvillkor för småskaliga odlare, säger Nina Torlén Simberg, hållbarhetsansvarig för inköp på Lidl Sverige.

Kakaon som används i Way To Go kommer från odlarkooperativet Kuapa Kokoo, som består av småskaliga kakaoodlare i Ghana. Genom Fairtrade-märkningen av Way To Go-chokladen får kakaoodlarna utöver inkomsten för kakaon dels en Fairtrade-premie, dels en premie direkt från Lidl som fördelas på två utvecklingsprogram.

De två utvecklingsprogrammen syftar till att förbättra kakaoodlarnas inkomstsituation på lång sikt; ett med fokus på hållbar kakaoodling genom en ökad biologisk mångfald i odlingen, och ett med stöd för odling av råvaror som används för att tillverka andra varor. Detta för att ge kakaoodlarna möjlighet att sprida möjligheten till inkomst på flera olika grödor och för att minska monokulturer i odlingarna.

- Lidls Way to Go-sortiment är ett bra exempel på att det är fullt möjligt att lansera produkter med höga ambitioner även inom social hållbarhet. Den extra betalningen som utgår, utöver Fairtrade minimipris och premie, är ett ovärderligt tillskott och den slags förstärkning av inkomsten som kakaoodlarna behöver för att fullt ut försörja sina familjer och utveckla sina lokalsamhällen, säger Cecilia Ceder, VD på Fairtrade Sverige.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.