Lidl lanserar Way To Go – en schysst choklad för kundens och odlarens bästa
Västafrika är världens centrum för kakaoodling och sektorn är för många människor en viktig inkomstkälla. För att bidra till en mer hållbar kakaoodling har Lidl sedan 2006 engagerat sig i flera initiativ, som till exempel jordbruksskolan PROCACAO, och Lidl Sverige använder sig sedan 2016 uteslutande av certifierad kakao i alla egna märkesvaror. Det innebär att all kakao, även när kakao används som en mindre ingrediens, kommer från certifierade odlingar. Som ytterligare ett steg i det arbetet släpper Lidl nu chokladen Way To Go.
- Lidl ställer höga krav på en riskråvara som kakao och vi är mycket stolta över Way To Go. Genom att använda kakao från certifierade odlingar i våra egna märkesvaror bidrar Lidl till en mer hållbar kakaoproduktion samt till bättre levnads- och arbetsvillkor för småskaliga odlare, säger Nina Torlén Simberg, hållbarhetsansvarig för inköp på Lidl Sverige.
Kakaon som används i Way To Go kommer från odlarkooperativet Kuapa Kokoo, som består av småskaliga kakaoodlare i Ghana. Genom Fairtrade-märkningen av Way To Go-chokladen får kakaoodlarna utöver inkomsten för kakaon dels en Fairtrade-premie, dels en premie direkt från Lidl som fördelas på två utvecklingsprogram.
De två utvecklingsprogrammen syftar till att förbättra kakaoodlarnas inkomstsituation på lång sikt; ett med fokus på hållbar kakaoodling genom en ökad biologisk mångfald i odlingen, och ett med stöd för odling av råvaror som används för att tillverka andra varor. Detta för att ge kakaoodlarna möjlighet att sprida möjligheten till inkomst på flera olika grödor och för att minska monokulturer i odlingarna.
- Lidls Way to Go-sortiment är ett bra exempel på att det är fullt möjligt att lansera produkter med höga ambitioner även inom social hållbarhet. Den extra betalningen som utgår, utöver Fairtrade minimipris och premie, är ett ovärderligt tillskott och den slags förstärkning av inkomsten som kakaoodlarna behöver för att fullt ut försörja sina familjer och utveckla sina lokalsamhällen, säger Cecilia Ceder, VD på Fairtrade Sverige.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum