Lidl lyfter Finland i Sverige

Lidls återkommande kampanjveckor är mycket uppskattade av kunderna, som varje vecka möts av spännande mat och produkter från olika länder runtom i världen. Nu är den finska veckan här, den populäraste kampanjveckan på hela året som alltid skapar ett extra stort tryck i butikerna.

Lördagskorv

Under finska veckan, vecka 36, erbjuds kunderna ett brett sortiment av produkter med finsk anknytning som till exempel lakrits, åländsk gräddost, lingon, hjortron och tjärschampo. De fem finska produkter som säljer allra bäst är hallonmunkar, lördagskorv, pelmani, fylld lakrits och grillkorv med ost. Den finska rispirogen är så populär att den numera, på kundernas begäran, ingår i Lidls fasta sortiment.

Enligt statistiska centralbyrån bodde det förra året 147 833 finlandsfödda personer i Sverige, vilket utgör 1,5 procent av Sveriges befolkning.

– Vi är inte förvånade, det bor ju så många med finska rötter i Sverige. När man flyttar utomlands är mat ofta det man saknar mest från hemlandet. Många andra eller tredje generations sverigefinnar har starka matminnen från sina föräldrar som ätit traditionell finsk mat, så det kanske känns tryggt och lite nostalgiskt att köpa den här typen av finska produkter, säger Elna Nykänen Andersson, pressråd på Finlands ambassad i Stockholm.

Den Lidl-butik som säljer allra flest produkter under finska veckan är butiken i Upplands Väsby utanför Stockholm. Upplands Väsby kallas ibland för "Lilla Finland" då var tjugonde invånare är född i grannlandet i öster. På topplistan över de butiker som säljer mest under finska veckan ligger också Göteborg med tre butiker (Kvillebäcken, Angered, Frölunda), Haninge, Borås och Eskilstuna.

Lördagskorv
Grillkorv ned ost
Fylld finsk lakrits
Pelmeni
Hallonmunk

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 191 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl satsar på digital medarbetarportal med målet att vara branschens bästa arbetsgivare5.11.2019 09:36:46 CETPressmeddelande

Lidl är Sveriges snabbast växande livsmedelskedja och närmar sig 200 butiker under 2020. I november invigs Lidls tredje centrallager i Örebro och våren 2020 invigs det nya huvudkontoret i Barkarby. Som ett steg i att skapa de bästa förutsättningarna för tillväxt och expansion samt de drygt 4200 medarbetarna har Lidl investerat i Benify, en individuellt anpassad medarbetarportal.

Premiär för Sollentunas gröna matbutik24.10.2019 16:14:18 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter att växa i Sverige och öppnade under torsdagen sin 191:a butik i Edsberg, Sollentuna. Därmed är Lidl nio butiker från att nå målet 200 butiker 2020. Öppningen lockade många förväntansfulla och skapade långa köer tidigt på torsdagsmorgonen. Lidls 191:e butik i Sverige drog många nyfikna kunder och invigdes med bandklippning, provsmakningar, barnaktiviteter och massor med öppningserbjudanden.