Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl fortsätter göra satsningar för att minska plastanvändandet. Under 2019 fasades all engångsplast ut och det kontinuerliga arbetet med att minska onödig plast och ställa om till återvunnen plastråvara fortlöper. Under den senaste tiden har livsmedelskedjan minskat mängden plast i omkring tjugo förpackningar och ställt om 14 dryckesflaskor till att nu bestå av 50 procent återvunnen plast.

Plasten i alla förpackningar inom Lidls egna blöjmärke Lupilu har minskats med 17 procent, vilket årligen ger en plastminskning på 5,6 ton. Även stora minskningar på produkter med en liten mängd plast gör skillnad. I en av de egna teförpackningarna har plasten tagits bort vilket sparar 164 kilo plast per år.

Dryckesflaskorna för bland annat juice, smoothie och drickyoghurt som tidigare bestod av nytillverkad plast består nu av 50 procent återvunnen plast. Lidl arbetar aktivt för att öka mängden återvunnen plast i alla flaskor. Sedan tidigare innehåller dryckesflaskorna under det egna varumärket Saskia 50 procent återvunnen plastråvara. Den första flaskan med 100 procent återvunnen plast är Saskia 1,5 liter stilla vatten. Omställningarna minskar användningen av nytillverkad plast.

- Sedan våren 2018 har vi arbetat efter en tuff plaststrategi med målsättningen att nå en kraftigt minskad plastanvändning. Alla insatser, även de som kan verka små, gör stor skillnad när vi tittar på helheten. Att minska på mängden plast samtidigt som vi ställer om till återvunnen plastråvara är två viktiga steg mot vårt mål, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Genom Schwarz-gruppen har Lidl undertecknat Ellen MacArthur FoundationsNew Plastics Economy Global Commitment, där de genom konkreta mål deltar i arbetet mot cirkulär plastanvändning tillsammans med andra branschledande företag.

– Som dagligvarukedja är vi beroende av förpackningar i vår verksamhet, både för att underlätta transporter och för att minska matsvinnet, men vi arbetar aktivt för att minska mängden onödig plast och öka andelen återvunnen. Ellen MacArthur Foundations globala åtagande är en utmärkt plattform för att tillsammans med andra ledande företag driva på frågan om en cirkulär plastanvändning, fortsätter Miriam Thunborg.

Schwarz-gruppens vision är ”mindre plast – slutet kretslopp”. Målet är att minska plastförbrukningen med 20 procent till 2025 och att göra 100 procent av förpackningarna för egna märkesvaror så återvinningsbara som möjligt. För att uppnå bästa möjliga effekt har en gemensam plaststrategi, REset plastic, definierats för företagen inom Schwarz-gruppen.

Om REset plastic:

REduce – Vi minskar plasten där det är möjlig. Inte bara i förpackningar.

REdesign – Vi gör produkter och förpackningar i plast återvinningsbara och sluter kretsloppet.

REcycle – Vi samlar in, sorterar och återvinner plast och sluter därmed kretsloppet.

REmove – Vi stödjer rensningen av plastskräp från hav och land.

REsearch – Vi investerar i forskning och utveckling av innovativa lösningar för återvinning och resursskydd.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.