Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl fortsätter göra satsningar för att minska plastanvändandet. Under 2019 fasades all engångsplast ut och det kontinuerliga arbetet med att minska onödig plast och ställa om till återvunnen plastråvara fortlöper. Under den senaste tiden har livsmedelskedjan minskat mängden plast i omkring tjugo förpackningar och ställt om 14 dryckesflaskor till att nu bestå av 50 procent återvunnen plast.

Plasten i alla förpackningar inom Lidls egna blöjmärke Lupilu har minskats med 17 procent, vilket årligen ger en plastminskning på 5,6 ton. Även stora minskningar på produkter med en liten mängd plast gör skillnad. I en av de egna teförpackningarna har plasten tagits bort vilket sparar 164 kilo plast per år.

Dryckesflaskorna för bland annat juice, smoothie och drickyoghurt som tidigare bestod av nytillverkad plast består nu av 50 procent återvunnen plast. Lidl arbetar aktivt för att öka mängden återvunnen plast i alla flaskor. Sedan tidigare innehåller dryckesflaskorna under det egna varumärket Saskia 50 procent återvunnen plastråvara. Den första flaskan med 100 procent återvunnen plast är Saskia 1,5 liter stilla vatten. Omställningarna minskar användningen av nytillverkad plast.

- Sedan våren 2018 har vi arbetat efter en tuff plaststrategi med målsättningen att nå en kraftigt minskad plastanvändning. Alla insatser, även de som kan verka små, gör stor skillnad när vi tittar på helheten. Att minska på mängden plast samtidigt som vi ställer om till återvunnen plastråvara är två viktiga steg mot vårt mål, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Genom Schwarz-gruppen har Lidl undertecknat Ellen MacArthur FoundationsNew Plastics Economy Global Commitment, där de genom konkreta mål deltar i arbetet mot cirkulär plastanvändning tillsammans med andra branschledande företag.

– Som dagligvarukedja är vi beroende av förpackningar i vår verksamhet, både för att underlätta transporter och för att minska matsvinnet, men vi arbetar aktivt för att minska mängden onödig plast och öka andelen återvunnen. Ellen MacArthur Foundations globala åtagande är en utmärkt plattform för att tillsammans med andra ledande företag driva på frågan om en cirkulär plastanvändning, fortsätter Miriam Thunborg.

Schwarz-gruppens vision är ”mindre plast – slutet kretslopp”. Målet är att minska plastförbrukningen med 20 procent till 2025 och att göra 100 procent av förpackningarna för egna märkesvaror så återvinningsbara som möjligt. För att uppnå bästa möjliga effekt har en gemensam plaststrategi, REset plastic, definierats för företagen inom Schwarz-gruppen.

Om REset plastic:

REduce – Vi minskar plasten där det är möjlig. Inte bara i förpackningar.

REdesign – Vi gör produkter och förpackningar i plast återvinningsbara och sluter kretsloppet.

REcycle – Vi samlar in, sorterar och återvinner plast och sluter därmed kretsloppet.

REmove – Vi stödjer rensningen av plastskräp från hav och land.

REsearch – Vi investerar i forskning och utveckling av innovativa lösningar för återvinning och resursskydd.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.