Lidl nominerade till ännu ett pris för hållbart byggande

Sweden Green Building Awards utser varje år Sveriges bästa personer och projekt inom hållbart samhällsbyggande. Lidls hållbarhetsansvarige för fastigheter, Mattias Tas, är utvald som en av tre finalister för kategorin Årets person inom hållbart byggande.

Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastighet, Lidl Sverige

– Den här nomineringen är resultatet av en gedigen insats av hela teamet under många år och ännu ett kvitto på att vi är en viktig aktör för hållbart samhällsbyggande och ett bolag som hela tiden utmanar och vill ligga i framkant, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.

Lidl driver utvecklingen av hållbarhet inom dagligvarubranschen och har idag några av världens grönaste handelsbyggnader. Mattias Tas som är hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen på Lidl, placerade sig tidigare i år på listan för 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger under 33 år och är nu även finalist i SGBC Awards i kategorin Årets Person.

– Vi är mycket glada och stolta över att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas och gör skillnad, där våra medarbetare har ett stort ansvar och spelar en viktig roll i vår ambition att vara branschledande inom hållbar utveckling, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Mattias har bland annat ansvarat för miljöcertifieringen av Lidl-butiken i Växjö som 2017 mottog den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Butiken fick också utmärkelsen Årets BREEAM-projekt på Sweden Green Building Awards 2018 och vann 2017 priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

Mattias driver också miljöcertifieringen av den nya butiken på Gotland som blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och målet är att den nya butiken ska bli helt klimatneutral.

Sweden Green Building Awards äger rum den 11 oktober på Vasateatern i Stockholm.

Thomas Brattlöw, Fastighetsdirektör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 189 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Företaget Kompernaß återkallar Espressomaskin SEMS 1100 A127.9.2019 14:00:00 CESTPressmeddelande

Kompernaß återkallar produkten Espressomaskin SEMS 1100 A1 av varumärket Silvercrest sedan det visat sig att produkten skulle kunna ge en elektrisk stöt. Espressomaskinen har sålts i samtliga Lidl Sveriges butiker. Återkallandet berör endast produkten: Tillverkare: Kompernaß H. GMBH Artikel: Espressomaskin SEMS 1100 A1 Artikelnummer: IAN 313486 (artikelnumret hittar du under espressomaskinen) Märke: Silvercrest Såld i Sverige under tidsperioden: 17 juni – 1 augusti Andra produkter av märket Silvercrest är inte drabbade. Vi på Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Konsumenter som köpt varan ombeds returnera den till inköpsplatsen, eller till närmaste Lidl-butik. Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Kontakt: press@lidl.se Tel: 08-5555 7195