Lidl nominerade till ännu ett pris för hållbart byggande

Sweden Green Building Awards utser varje år Sveriges bästa personer och projekt inom hållbart samhällsbyggande. Lidls hållbarhetsansvarige för fastigheter, Mattias Tas, är utvald som en av tre finalister för kategorin Årets person inom hållbart byggande.

Mattias Tas, Hållbarhetsansvarig Fastighet, Lidl Sverige

– Den här nomineringen är resultatet av en gedigen insats av hela teamet under många år och ännu ett kvitto på att vi är en viktig aktör för hållbart samhällsbyggande och ett bolag som hela tiden utmanar och vill ligga i framkant, säger Mattias Tas, hållbarhetsansvarig fastighet på Lidl Sverige.

Lidl driver utvecklingen av hållbarhet inom dagligvarubranschen och har idag några av världens grönaste handelsbyggnader. Mattias Tas som är hållbarhetsansvarig för fastighetsavdelningen på Lidl, placerade sig tidigare i år på listan för 2019 års mest spännande hållbarhetstalanger under 33 år och är nu även finalist i SGBC Awards i kategorin Årets Person.

– Vi är mycket glada och stolta över att vårt hållbarhetsarbete uppmärksammas och gör skillnad, där våra medarbetare har ett stort ansvar och spelar en viktig roll i vår ambition att vara branschledande inom hållbar utveckling, säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Mattias har bland annat ansvarat för miljöcertifieringen av Lidl-butiken i Växjö som 2017 mottog den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding. Butiken fick också utmärkelsen Årets BREEAM-projekt på Sweden Green Building Awards 2018 och vann 2017 priset för Världens grönaste nya handelsbyggnad.

Mattias driver också miljöcertifieringen av den nya butiken på Gotland som blir pilot för den nya certifieringen NollCO2, ett projekt som drivs och utvecklas av Sweden Green Building Council. Kraven för den nya certifieringen NollCO2 är bland de tuffaste i världen och målet är att den nya butiken ska bli helt klimatneutral.

Sweden Green Building Awards äger rum den 11 oktober på Vasateatern i Stockholm.

Thomas Brattlöw, Fastighetsdirektör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.