Lidl och GLOBALG.A.P i samarbete: - Skapar första certifieringsstandarden för biologisk mångfald

Nu introducerar certifieringsorganet GLOBALG.A.P en ny standard som ger möjlighet för hela livsmedelssektorn att ställa krav på goda jordbruksmetoder. Denna nya standard gör det äntligen möjligt för hela branschen att systematiskt och i stor skala arbeta för bevarandet av biologisk mångfald. Lidl blir inom den europeiska livsmedelssektorn den första som arbetar med standarden och kommer i ett första steg att tillämpa standarden hos mer än 250 producenter från olika europeiska länder. I nästa steg siktar Lidl på att rulla ut det till alla europeiska frukt- och grönsaksproducenter.

Lidl, certifieringsorganet GLOBALG.A.P och andra partners har nu slutfört utvecklingen av en industriomfattande standard för skydd av biologisk mångfald i konventionell frukt- och grönsaksproduktion i Europa. Den nya certifieringsstandarden fungerar som en tilläggsmodul till den redan etablerade GLOBALG.A.P standarden och modulen kommer kunna säkerställa goda jordbruksmetoder. Projektet är initierat och finansierat av Lidl men tilläggsmodulen har utvecklats för alla marknadsaktörer.

- Tack vare denna nya standard kan vi driva på en branschomfattande förändring för att främja en av vår tids mest angelägna utmaningar, bevarandet av biologisk mångfald. Införandet av denna första standard för biologisk mångfald i konventionell europeisk frukt- och grönsaksproduktion möjliggör nämligen för hela livsmedelssektorn att fastställa minimikrav för biologisk mångfald, Caroline Kjerstadius, hållbarhetschef Lidl Sverige.

Tilläggsmodulen har övergripande 11 kontrollpunkter som syftar till attidentifiera och implementera odlings- och platsspecifika åtgärder för biologisk mångfald samt tekniskakrav förpesticid,vattenochjordförvaltning. Den nya standarden kräver även en handlingsplan som säkerställer att minst 3 procent av ytan görs tillgänglig för biologisk mångfald, tex genom att tillämpas blomremsor utangödsling.

Läs mer om projektet här: https://globalgap.org/biodiversity

Om Lidl:

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och har sedan dess utmanat marknaden. Idag har Lidl Sverige vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar över 5000 personer på Lidl Sverige. Huvudkontoret ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och Lidl har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro samt fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.