Lidl och Percys kött och delikatesser blir goda grannar i Sigtuna

Percys kött och delikatesser blir grannar med den nya Lidl-butiken i Sigtuna Stadsängar. Tillsammans med träningscentret WE Träning & Hälsa utgör de ett helt unikt Lidl-koncept där kunderna erbjuds livsmedel, delikatesser, restaurang och gym i en och samma byggnad. Lidl och de andra verksamheterna öppnar hösten 2020.

Under 2019 stod det klart att WE Träning & Hälsa flyttar in i den nya byggnaden och i dagarna blev det klart att den tredje verksamheten i byggnaden blir Percys kött- och delikatesser. Percys som grundades redan 1965 är välkända och omtyckta i norra Stockholm. Utöver ett brett sortiment av kött och delikatesser kommer man erbjuda servering och catering.

– Percys är den perfekta grannen. De drivs av samma värden som vi och jag är övertygad om att de med sin kunskap och historia inom hantverket kommer blir ett uppskattat tillskott i Sigtuna. Tillsammans med dem och WE Träning & Hälsa kommer vi kunna erbjuda Sigtunaborna en helhetsupplevelse. Det här blir grannsamverkan i ordets rätta bemärkelse, säger Thomas Brattlöw, Fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Hållbarhet genomsyrar hela Sigtuna Stadsängar. I medborgardialogen har Sigtunas invånare fått ge uttryck för önskemål och synpunkter på den nya handelsplatsen. Bland annat önskades en kombination av handels- och stadsdelscentrum.

– Vi är hedrade över att ha fått möjligheten att flytta in hos Sveriges snabbast växande livsmedelskedja. För oss på Percys är råvaror av högsta kvalitet helt centralt, ett kärnvärde vi delar med Lidl. Det känns oerhört spännande att få vara med och bygga upp det här unika konceptet tillsammans med Lidl och WE Träning & Hälsa, säger Malin Olsson, delägare på Percys.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.