Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.

Genom Lidl Future Initiatives ger Lidl Sverige finansiellt stöd till hållbarhetsprojekt som löser utmaningar utanför den egna verksamheten. Genom utlysningarna för ”Plastutmaningen” 2019 och ”Hållbarhetsakuten” 2020 har Lidl Sverige bidragit med sammanlagt 21 miljoner kronor till projekt som bidrar till att göra världen bättre för framtida generationer. Det finansiella stöd som delats ut har möjliggjorts med hjälp av Lidls kunder genom en prishöjning på plastbärkassar från juni 2018 till april 2020. Prishöjningen är ett av många initiativ för att minska konsumtionen av plast.

En av pristagarna i Plastutmaningen 2019 var Friluftsfrämjandet, som med hjälp av stödet från Lidl Future Initiatives tagit fram berättelsen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok som lyfter frågan om plastanvändning och nedskräpning i naturen. Målet med boken är att inspirera en ny generation av barn att upptäcka och värna om naturen, i en tid då det behövs som mest.

- Precis som Skogsmulle och Friluftsfrämjandet vill vi på Lidl minska och motverka nedskräpningen av plast i naturen. Att genom Lidl Future Initiatives kunna stötta en organisation som Friluftsfrämjandet att utbilda och engagera en ny generation om en viktig samhällsfråga på ett så pedagogiskt sätt är oerhört glädjande. Vi hoppas att många av Lidls kunder med barn ska få trevliga lässtunder tillsammans med Skogsmulle, säger Miriam Thunberg, hållbarhetschef Lidl Sverige.

- Skogsmulle är en älskad karaktär som får barn i alla åldrar att upptäcka och utforska naturen. Lidl Future Initiatives har möjliggjort för oss att kunna lansera det här projektet och vi är oerhört glada att den nya boken nu kommer upp på Lidls hyllor och finns tillgänglig runt om i Sverige, säger Adam Bergsveen, kommunikationschef Friluftsfrämjandet.

Skogsmulle och den ledsna fågeln kommer även användas i förskole- och skolverksamhet för att lyfta frågan om nedskräpning och återvinning. Den har skickats ut som kostnadsfri PDF till pedagoger och lärare samt till Friluftsfrämjandets alla ledare och finns tillgänglig i samtliga av Lidls 203 butiker från och med den 15 mars.

Om Lidl Future Initiatives
Genom Lidl Future Initiatives ger Lidl Sverige stöd till hållbarhetsprojekt som löser utmaningar utanför den egna verksamheten. Intresset för utlysningarna ”Plastutmaningen” 2019 och ”Hållbarhetsakuten” 2020 var oerhört stort - cirka 150 ansökningar kom in till Lidl Sverige - och sammanlagt delades 21 miljoner kronor ut till projekt som främjar cirkulär plastanvändning och beteendeförändring respektive påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.

Läs mer om vinnarna och deras spännande projekt på www.lidl.se/LFI

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.