Lidl öppnar fler butiker i Helsingborg

Lidl Sverige fortsätter att växa. Livsmedelskedjan har nu tecknat avtal om att etablera på handelsområdet Råå Center i södra Helsingborg. Den nya butiken blir cirka 1600 kvadratmeter stor och planeras öppna i början på 2019.

- Vi letar ständigt efter spännande lägen och det är extra roligt att etablera vårt nya koncept i ett befintligt handelsområde som Råå, en viktig knytpunkt för många i Helsingborgsområdet. Vi expanderar i hög takt och det känns kul att utöka antalet butiker i Skåne och på så sätt komma närmare ännu fler människor, säger Lulu Gylleneiden, fastighetschef vid Lidl Syd.

Lidl expanderar i Sverige och totalt planerar livsmedelskedjan att växa med ett 30-tal butiker fram till och med 2020. Den nya butiken i Helsingborg är ett steg på vägen.

- Genom Lidls etablering i vår fastighet, med grannar som ICA Maxi och Systembolaget, stärker vi Råå Center som destination för dagligvaruhandel i södra Helsingborg, säger Jan Björk, VD för Trophi Fastighets AB.

Butiken i Helsingborg har en försäljningsyta på cirka 1100 kvadratmeter. Genom smart logistik minskas antalet transporter till och från butiken. Detta innebär att varor till livsmedelsbutiken endast behöver en leverans per dag, något som medför mindre utsläpp och bullerstörningar då alla varor transporteras i samma bil. 100 procent av livsmedelskedjans transporter drivs dessutom av förnybara bränslen.

Omtanke om miljön präglar också sortimentet. Lidl har en hög andel av miljömärkta och etiskt märkta varor. Dessutom ställer Lidl alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. 42 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer och Lidl har, tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel, varit med och tagit fram den nya märkningen ”Från Sverige”. Detta hjälper alla kunder som vill handla svenska varor och stötta svenskt jordbruk.

Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linn Hultén, presskontakt
E-mail: linn.hulten@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent13.9.2018 12:15Pressmeddelande

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.