Lidl öppnar i hjärtat av Göteborg

Lidl Sverige satsar stort i Göteborg och har nu tecknat ytterligare ett avtal med målsättningen att öppna ny butik i Femman, en del av Nordstan, kring årsskiftet 2018/2019. Den nya butiken är en av flertalet nyetableringar i staden och en viktig del i Lidls målsättning att ha 200 butiker i Sverige till slutet av 2020.

Lidl har träffat ett hyresavtal med Hufvudstaden och kommer kring årsskiftet 2018/2019 öppna en unik butik i hjärtat av Göteborg. Butiken som har en totalyta om cirka 1600 kvm kommer ligga på nedre plan i Femman, Nordstan. Butiken kommer ha två entréer och nås antingen direkt via rulltrappa och hiss ner från gatuplan vid Postgatan samt via entrén från Femmans nedre plan.

– Detta är en särskilt spännande etablering för oss med enorm potential, en butik med fullt sortiment i hjärtat av Göteborg. Nordstan är en central plats och här har vi potential att dagligen nå en mycket stor del av stadens samtliga invånare och besökare, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef Region Väst på Lidl Sverige.

Nordstan har cirka 30 miljoner besökare per år och inom en radie om 200 meter från butiken ligger Göteborgs största knytpunkter för kollektivtrafik; Centralstationen, Nils Ericsonterminalen, Hållplats Nordstan, Drottningstorget och Brunnsparken. Vidare finns 2700 parkeringsplatser att tillgå i Nordstans P-hus.

Femman har nyss genomgått en stor renovering för att skapa en urban och inspirerande mötesplats i Göteborg och varje år strömmar drygt 12 miljoner besökare genom Femman som slog upp sina portar 1972. Idag rymmer gallerian ett 60-tal butiker, caféer och restauranger på en yta av 16 000 kvadratmeter.

Den nya Lidl-butiken byggs utifrån ett nytt butikskoncept där ljusa och luftiga lokaler och miljötänk står i fokus, något som även präglar sortimentet. Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Dessutom ställer Lidl alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. 42 procent av varorna i butikerna kommer direkt från svenska leverantörer.  Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se

Illustration femman

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.