Lidl öppnar i Solna Centrum

Lidl växer med en hög expansionstakt och hade 2017 bäst omsättningsutveckling i dagligvarubranschen. Under fjolåret tecknades 24 avtal för nya butikslägen i hela landet. Nu är det klart att Lidl öppnar butik i Solna Centrum med beräknad öppning under första kvartalet 2019.

Solna Centrum Foto: Unibail Rodamco

– Vi är väldigt glada över att det nu är klart med ny butik i Solna Centrum. Solna och Stockholm är ur strategisk synpunkt mycket viktigt för oss och vi tror att vi på lång sikt kan dubbla dagens 40 butiker i regionen till över 80 butiker. säger Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Lidls ambition är att finnas där människor finns eller dit det är lätt att ta sig, antingen bostadsnära eller vid knytpunkter för lokaltrafik. Lidl har redan idag en uppskattad butik vid Ankdammsrondellen i Solna och hoppas genom den nya butiken mitt i Solna Centrum kunna locka ännu fler Solnabor. Solna Centrum är ett populärt och välbesökt lokalcentrum med ett brett utbud och flertalet större kedjor etablerade.

– Lidl är ett utmärkt butikskomplement till den befintliga dagligvaruhandeln hos oss i Solna. Vi vet att våra besökare ofta genomför sina matinköp i Solna och det är därför extra roligt att kunna erbjuda ett utökat erbjudande, säger Veronica Sjövik Sten, Shopping Center Manager, Solna Centrum.

Centrumet kommer på sikt att utvecklas ytterligare genom både nya bostäder och handelsutveckling. Butiken kommer att ligga bra till i Solna Centrum på garageplanet och nås dels från gallerians mittpunkt med rulltrappa, dels från parkeringsgaraget med infart från både Solnavägen och Huvudstagatan.

Solna Centrum Foto: Unibail Rodamco

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent13.9.2018 12:15Pressmeddelande

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.