Lidl Sverige

Lidl öppnar ny butik i Flemingsberg

Dela

Idag öppnar Lidl sin senaste butik, nummer 171 i Sverige. Livsmedelskedjan, som under 2017 har öppnat fyra nya butiker fortsätter därmed sin expansion. Målet är 200 butiker år 2020. Den nya butiken öppnar i Flemingsbergsdalen, en ny stadsdel som växer fram i Huddinge. Butiken ligger i det nya centrum som byggs i stadsdelen alldeles i anslutning till pendeltågsstationen och är inrymd i bottenvåningen av ett bostadshus.

Lidl storsatsar på att förbättra kundernas upplevelser och genomför därför ett omfattande arbete med att uppgradera befintliga butiker. Till och med idag har de flesta butiker upprustats och fått en helt ny inredning och utformning. Kunderna möts av frukt och grönt och nybakat bröd. I de nya butiker som öppnas tar man det vidare ytterligare genom ett helt nytt butikskoncept. Idag finns två typer av Lidl-butiker, i egna fastigheter och i andras. De nya butikerna i Växjö, Södertälje och Kungsängen är exempel på det nya konceptet i egna fastigheter. Den nya butiken i Flemingsberg är den första butiken byggd enligt det nya konceptet i annans fastighet. I butiken arbetar 17 medarbetare, vilket motsvarar 11 heltidstjänster.

- Vi vill erbjuda våra kunder ett brett urval av varor av hög kvalitet till bästa pris. Jag är övertygad om att vår nya butik uppskattas av kunderna. Vi tror att många kommer uppleva hur enkelt det är att veckohandla hos oss. Här finns allt från nybakat bröd till ett brett utbud av ekologiska mejeriprodukter från svenska bönder, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Den nya butiken präglas av Lidls hållbarhetsarbete. Den är utrustad med energisnål belysning som styrs av rörelsedetektorer. Kylar och frysar är utrustade med lock för att minimera energianvändningen. Dessutom används propan i alla kylanläggningar, Lidl har valt att fasa ut alla F-gaser i förtid. För att minska bullerstörningar för kringboende minimerar man transporterna till butiken. Tidigare i år blev Lidl den första rikstäckande livsmedelskedjan att klimatkompensera för sin verksamhet.

Hållbarhetsarbetet märks också i sortimentet. Lidl ställer hårda krav på alla leverantörer och på hållbara råvaruinköp. 42 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer och Lidl har, tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel, varit med och tagit fram den nya märkningen ”Från Sverige”. Detta hjälper alla kunder som vill handla svenska varor och stötta svenskt jordbruk. 17 procent av Lidls varor är miljömärkta eller etiskt märkta och cirka 77 procent av artiklarna hos Lidl är företages egna märkesvaror. Många av dem är märkta med antingen KRAV, MSC, Fairtrade eller det gröna EU-lövet för ekologiska livsmedel och genomgår hårda tester innan de handlas in direkt från tillverkaren.

- Med den nya butiken i Flemingsberg fortsätter vi vår expansion i Sverige så att fler kan få tillgång till våra varor. Genom att anpassa våra butiker till de lokala förutsättningarna är vi övertygade om att fler ska hitta till oss. Vår ambition är att fortsätta växa med ytterligare knappt trettio butiker innan 2020, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl Sverige.

Linn Hultén
070-957 83 11
linn.hulten@lidl.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl först ut med endast KRAV-märkt råvara i charksortiment20.6.2018 13:57Pressmeddelande

Som första dagligvarukedja i Sverige presenterar Lidl nu en ny charkserie som enbart innehåller KRAV-märkt råvara. Etiketten ”KRAV-märkt råvara” visar att charkprodukterna är tillverkade av köttråvara från svenska grisar som fått beta, böka i jord och bada gyttjebad på sommaren. Den nya serien, Enebacken EKO, finns i butik från den 21 juni och består av färska köttbullar, wienerkorv, falukorv, kabanoss, chorizo och rökt skinka.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum