Lidl Sverige

Lidl öppnar ny butik i Flemingsberg

Idag öppnar Lidl sin senaste butik, nummer 171 i Sverige. Livsmedelskedjan, som under 2017 har öppnat fyra nya butiker fortsätter därmed sin expansion. Målet är 200 butiker år 2020. Den nya butiken öppnar i Flemingsbergsdalen, en ny stadsdel som växer fram i Huddinge. Butiken ligger i det nya centrum som byggs i stadsdelen alldeles i anslutning till pendeltågsstationen och är inrymd i bottenvåningen av ett bostadshus.

Lidl storsatsar på att förbättra kundernas upplevelser och genomför därför ett omfattande arbete med att uppgradera befintliga butiker. Till och med idag har de flesta butiker upprustats och fått en helt ny inredning och utformning. Kunderna möts av frukt och grönt och nybakat bröd. I de nya butiker som öppnas tar man det vidare ytterligare genom ett helt nytt butikskoncept. Idag finns två typer av Lidl-butiker, i egna fastigheter och i andras. De nya butikerna i Växjö, Södertälje och Kungsängen är exempel på det nya konceptet i egna fastigheter. Den nya butiken i Flemingsberg är den första butiken byggd enligt det nya konceptet i annans fastighet. I butiken arbetar 17 medarbetare, vilket motsvarar 11 heltidstjänster.

- Vi vill erbjuda våra kunder ett brett urval av varor av hög kvalitet till bästa pris. Jag är övertygad om att vår nya butik uppskattas av kunderna. Vi tror att många kommer uppleva hur enkelt det är att veckohandla hos oss. Här finns allt från nybakat bröd till ett brett utbud av ekologiska mejeriprodukter från svenska bönder, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Den nya butiken präglas av Lidls hållbarhetsarbete. Den är utrustad med energisnål belysning som styrs av rörelsedetektorer. Kylar och frysar är utrustade med lock för att minimera energianvändningen. Dessutom används propan i alla kylanläggningar, Lidl har valt att fasa ut alla F-gaser i förtid. För att minska bullerstörningar för kringboende minimerar man transporterna till butiken. Tidigare i år blev Lidl den första rikstäckande livsmedelskedjan att klimatkompensera för sin verksamhet.

Hållbarhetsarbetet märks också i sortimentet. Lidl ställer hårda krav på alla leverantörer och på hållbara råvaruinköp. 42 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer och Lidl har, tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel, varit med och tagit fram den nya märkningen ”Från Sverige”. Detta hjälper alla kunder som vill handla svenska varor och stötta svenskt jordbruk. 17 procent av Lidls varor är miljömärkta eller etiskt märkta och cirka 77 procent av artiklarna hos Lidl är företages egna märkesvaror. Många av dem är märkta med antingen KRAV, MSC, Fairtrade eller det gröna EU-lövet för ekologiska livsmedel och genomgår hårda tester innan de handlas in direkt från tillverkaren.

- Med den nya butiken i Flemingsberg fortsätter vi vår expansion i Sverige så att fler kan få tillgång till våra varor. Genom att anpassa våra butiker till de lokala förutsättningarna är vi övertygade om att fler ska hitta till oss. Vår ambition är att fortsätta växa med ytterligare knappt trettio butiker innan 2020, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl Sverige.

Linn Hultén
linn.hulten@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.

Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.

Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.