Lidl öppnar nytt i Göteborg

Lidl Sverige håller fortsatt hög expansionstakt och har nu tecknat avtal om en ny butik i Göteborg, vid Frölunda Torg. Den nya butiken är en av ett flertal kommande nyetableringar i staden och en viktig del i Lidls målsättning att ha 200 butiker i Sverige till slutet av 2020. Butiken kommer att ha en försäljningsyta på cirka 1400 kvadratmeter och beräknas öppna under sensommaren 2019.

Fastighetsägare är Balder och butiken kommer att ligga i gatuplanet på det parkeringshus som byggs vid Lergöksgatan. Ansvarig arkitekt är White Arkitekter. Balder kommer även bygga över 500 nya bostäder i området kring den nya Lidl-butiken och det hela ingår i kommunens jubileumspaket med anledning av att Göteborg fyller 400 år 2021, BoStad 2021.

- Vi letar kontinuerligt efter nya spännande lägen, både för att bygga egenägda fastigheter eller, som i det här fallet, för att utveckla tillsammans med andra aktörer. Samarbetet med Balder har gått otroligt smidigt och bra. Projektet är oerhört spännande och vi ser fram emot att bygga vidare på vår starka tillväxt i Göteborg, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef Region Väst på Lidl Sverige.

Butiken kommer att ligga i direkt anslutning till Tynneredsmotet och Västerleden med ungefär 56 000 passerande fordon per dygn. Läget är mycket bra för såväl boende i närområdet som för bilburna kunder från hela västra Göteborg. I parkeringshuset kommer det finnas plats för cirka 450 bilar och ett plan i huset är främst dedikerat för Lidls kunder.

Den nya butiken byggs utifrån Lidls nya butikskoncept där ljusa och luftiga lokaler och miljötänk står i fokus, något som även präglar sortimentet. Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor. Dessutom ställer Lidl alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. 42 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer och Lidl har, tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel, varit med och tagit fram den nya märkningen ”Från Sverige”. Detta hjälper alla kunder som vill handla svenska varor och stötta svenskt jordbruk.

Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se

Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag ca 170 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.