Lidl öppnar nytt och hållbart i Mora

Lidl Sverige expanderar i hög takt och har nu tecknat avtal med Rico Estate Development AB (RED) om en ny butik i Mora. Den nya butiken byggs utifrån Lidls hållbara butikskoncept och blir certifierad Breeam Excellent. Butiken beräknas öppna under hösten 2019.

RED har utvecklat handelsområdet Noret succesivt sedan 2013 och när sista etappen är klar kommer området att omfatta närmare 13 000 kvadratmeter handel. Noret har under projektets gång lyckats attrahera starka varumärken och nu adderas även Lidl till det expansiva och moderna shoppingområdet. Den nya gröna Lidlbutiken, som får en försäljningsyta på 1331 kvadratmeter, beräknas öppna under hösten 2019 och ersätter då den befintliga butiken i centrala Mora.

- Vi har under en längre tid följt utvecklingen i handelsområdet Noret och har nu hittat det perfekta läget för oss. Vi köper en obebyggd fastighet av RED med målet att bygga en fristående Lidlbutik enligt vårt senaste, hållbara butikskoncept. Vi siktar på att slå upp dörrarna under hösten 2019, säger Johan Vennerström, fastighetschef region mitt och norr på Lidl Sverige.

Certifieringen Breeam Excellent är en av de högsta miljöprofiler en nyproduktion kan uppnå. Certifieringen används för att bedöma nyproducerade byggnaders miljöprestanda och miljöpåverkan. Exempelvis bedöms byggnaden på sin energianvändning, inomhusklimat, vattenhushållning och avfallshantering. Även faktorer som placering i förhållande till allmänna kommunikationsmedel och val av byggnadsmaterial vägs in i processen.

- Tillskottet av en Lidl-butik till området framtidssäkrar handelsplatsens stabilitet och bekräftar även vår övertygelse om att Noret är en stark handelsdestination. Vi är stolta över att kunna färdigställa och lämna efter oss ett modernt handelsområde med service, mat och starka varumärken till Mora, säger Ronald Rico, VD på RED.

Den nya butiken i Mora får stora fönsterväggar som drar nytta av naturligt ljus för att spara på energin och den energisnåla belysningen styrs av närvarodetektorer. Solcellerna på taket kompenserar delvis för den el som används och går även till laddstationer som finns tillgängliga för besökare med elbil eller elcykel. På parkeringen kommer ekozoner som ser till att insekts-, fågel- och djurlivet kan frodas trots nybygget. Målet är att antalet arter på platsen ska vara högre efter bygget av den nya butiken än före.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linn Hultén, presskontakt
E-mail: linn.hulten@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidls årsredovisning 2017 klar – ökar nettoomsättning med 11,2 procent13.9.2018 12:15Pressmeddelande

I dagarna offentliggjorde Bolagsverket Lidl Sveriges årsredovisning för verksamhetsåret 2017 (1 mars 2017-28 februari 2018). Nettoomsättningen växte med 11,2 procent, betydligt mer än branschen i övrigt, och närmar sig därmed 10 miljarder i omsättning. Under förra året öppnade Lidl tre nya butiker och tecknade avtal om 24 nya butikslägen och nu rustar man för att växa ytterligare.