Lidl prisas för Årets Hållbarhetsinitiativ 2019

På Dagligvarugalan 2019 som arrangerades av Tidningen Fri Köpenskap under torsdagskvällen, vann Lidl Sverige kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ 2019. Dagligvarugalan firar svenska företag, butiker och de människor som driver dagligvarubranschen framåt.

Vinnare - Årets Hållbarhetsinitiativ

Priset bekräftar Lidls position som branschledande inom hållbarhet. Utnämningen under gårdagens gala är resultatet av ett outtröttligt hållbarhetsarbete som genomsyrar hela verksamheten.

– Vi är otroligt stolta över att branschen uppmärksammar och belönar vårt hållbarhetsarbete. Tack vare att hållbarhet är ett centralt fundament i vår affärsmodell lyckas vi bland annat med att minska vår klimatpåverkan, detta trots att vi växer snabbare än branschen överlag, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Motivering vinnare Årets Hållbarhetsinitiativ
“Genom att jobba smart och effektivt visar vår vinnare att hållbara val är vägen framåt - oavsett storleken på plånboken. De senaste åren har många små och stora kliv tagits med målsättningen att göra klimatsmart konsumtion enklare. Med sitt nyskapande arbete banar de väg för hållbara transporter, minskat matsvinn och framtidens klimatneutrala handelsmiljöer”.

Några av de insatser Lidl drivit under 2018 och 2019:

• Antagit målet att halvera matsvinn i butiker och lager till 2025
  • Ökning av det ekologiska sortimentet med 75%
  • Har antagit Fossilfritt Sveriges transportutmaning med målet fossilfria transporter till 2025
  • Antagit målet att minska plastanvändningen med 20% till 2025
  • Utfasning av engångsplastartiklar till 2019
  • Matdonationer och julklappsinsamling i 40% av butikerna som bidragit med drygt 1 100 000 måltider och tusentals julklappar till behövande
  • Påbörjat bygget av Sveriges första klimatneutrala matbutik på Gotland (NollCO2 tillsammans med SGBC)
  • Minskat utsläppen totalt trots en kraftig expansion av butiksnät och ökad omsättning
  • Klimatkompensation av den svenska verksamhetens klimatpåverkan sedan 2017
  • Effektiv logistik med 50 % lägre koldioxidutsläpp från våra godstransporter de senaste två åren

Galan föranleds av flera månaders juryarbete där finalister utses i 20 kategorier. Jurygrupperna består av namnkunniga personer med anknytning till dagligvaruhandeln.

Vinnare - Årets Hållbarhetsinitiativ

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 191 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl satsar på digital medarbetarportal med målet att vara branschens bästa arbetsgivare5.11.2019 09:36:46 CETPressmeddelande

Lidl är Sveriges snabbast växande livsmedelskedja och närmar sig 200 butiker under 2020. I november invigs Lidls tredje centrallager i Örebro och våren 2020 invigs det nya huvudkontoret i Barkarby. Som ett steg i att skapa de bästa förutsättningarna för tillväxt och expansion samt de drygt 4200 medarbetarna har Lidl investerat i Benify, en individuellt anpassad medarbetarportal.

Premiär för Sollentunas gröna matbutik24.10.2019 16:14:18 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter att växa i Sverige och öppnade under torsdagen sin 191:a butik i Edsberg, Sollentuna. Därmed är Lidl nio butiker från att nå målet 200 butiker 2020. Öppningen lockade många förväntansfulla och skapade långa köer tidigt på torsdagsmorgonen. Lidls 191:e butik i Sverige drog många nyfikna kunder och invigdes med bandklippning, provsmakningar, barnaktiviteter och massor med öppningserbjudanden.