Lidl prisas för Årets Hållbarhetsinitiativ 2019

På Dagligvarugalan 2019 som arrangerades av Tidningen Fri Köpenskap under torsdagskvällen, vann Lidl Sverige kategorin Årets Hållbarhetsinitiativ 2019. Dagligvarugalan firar svenska företag, butiker och de människor som driver dagligvarubranschen framåt.

Vinnare - Årets Hållbarhetsinitiativ

Priset bekräftar Lidls position som branschledande inom hållbarhet. Utnämningen under gårdagens gala är resultatet av ett outtröttligt hållbarhetsarbete som genomsyrar hela verksamheten.

– Vi är otroligt stolta över att branschen uppmärksammar och belönar vårt hållbarhetsarbete. Tack vare att hållbarhet är ett centralt fundament i vår affärsmodell lyckas vi bland annat med att minska vår klimatpåverkan, detta trots att vi växer snabbare än branschen överlag, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Motivering vinnare Årets Hållbarhetsinitiativ
“Genom att jobba smart och effektivt visar vår vinnare att hållbara val är vägen framåt - oavsett storleken på plånboken. De senaste åren har många små och stora kliv tagits med målsättningen att göra klimatsmart konsumtion enklare. Med sitt nyskapande arbete banar de väg för hållbara transporter, minskat matsvinn och framtidens klimatneutrala handelsmiljöer”.

Några av de insatser Lidl drivit under 2018 och 2019:

• Antagit målet att halvera matsvinn i butiker och lager till 2025
  • Ökning av det ekologiska sortimentet med 75%
  • Har antagit Fossilfritt Sveriges transportutmaning med målet fossilfria transporter till 2025
  • Antagit målet att minska plastanvändningen med 20% till 2025
  • Utfasning av engångsplastartiklar till 2019
  • Matdonationer och julklappsinsamling i 40% av butikerna som bidragit med drygt 1 100 000 måltider och tusentals julklappar till behövande
  • Påbörjat bygget av Sveriges första klimatneutrala matbutik på Gotland (NollCO2 tillsammans med SGBC)
  • Minskat utsläppen totalt trots en kraftig expansion av butiksnät och ökad omsättning
  • Klimatkompensation av den svenska verksamhetens klimatpåverkan sedan 2017
  • Effektiv logistik med 50 % lägre koldioxidutsläpp från våra godstransporter de senaste två åren

Galan föranleds av flera månaders juryarbete där finalister utses i 20 kategorier. Jurygrupperna består av namnkunniga personer med anknytning till dagligvaruhandeln.

Vinnare - Årets Hållbarhetsinitiativ

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Rekordmånga ansökningar till Hållbarhetsakuten - nu har åtta finalister utsetts23.10.2020 09:55:44 CESTPressmeddelande

Rekordmånga projekt har sökt stöd från Lidl Future Initiatives och årets tema Hållbarhetsakuten. Av hela 122 ansökningar har nu finalister rekommenderats av en panel med ledande experter och åtta projekt har valts ut. Ett eller fler av projekten kommer att få ta del av de 11 miljoner kronor som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar.

Nu kommer efterlängtade Lidl Plus16.10.2020 07:55:00 CESTPressmeddelande

Nu är väntan över för Lidls kunder, Lidl Sveriges kundklubb – Lidl Plus är här. Den nya appen, som bland annat ger digitala kuponger och erbjudanden, kan användas av alla som handlar på Lidl. Den kräver varken en krånglig registrering eller att man är stammis. Det räcker att kunden laddar ner appen i sin smartphone och registrerar sig med mobilnummer och e-postadress för att direkt ta del av alla fördelar.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.