Lidl rekryterar konceptutvecklare från Ica

Lidl Sverige stärker marknads- och kommunikationsavdelningen genom att rekrytera Niclas Haglund. Han kommer senast från Ica Sverige och tar rollen som konceptdesigner, Art Director och projektledare på Lidl.

Niclas Haglund förstärker Marknads- och Kommunikationsavdelningen på Lidl.

Lidls marknads- och kommunikationsavdelning växer och spelar en mycket viktig roll för Lidls expansion. Den senaste rekryteringen är Niclas Haglund som närmast kommer från Ica Sverige. Han började den 3 februari som konceptdesigner, art director och projektledare. Förutom Ica har han jobbat på byråer med konsumentvarumärken som Electrolux, Riksbyggen och Swedbank.

– Det här är ju fantastiskt roligt! Det är bra drag i huset och jag har blivit varmt välkomnad. Jag lockades av möjligheten att få jobba med ett varumärke som har en tydlig position på marknaden och stor potential. Lidl har stora expansionsplaner och det ska bli spännande att vara med på den re¬¬san. Det märks redan att det här är ett företag som jobbar i tighta team med snabba beslutsvägar, det känns riktigt bra, säger Niclas Haglund.

Under sin tid på Ica Sverige har Niclas bland annat varit med och lanserat deras online-erbjudande. Under flera år jobbade han också med Icas koncept för svenskt, regionalt och lokalt producerade varor.

– Niclas är en riktig stjärna och vi är glada att han kommit till oss. Vi arbetar hårt för att hela tiden vara en attraktiv arbetsgivare och har som målsättning att locka till oss branschens bästa talanger. Niclas kompletterar ett tight team av ambitiösa och engagerade Lidlers. Han får en viktig roll i vår resa mot fortsatt tillväxt, säger Bella Goldman, Marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl.

Niclas Haglund förstärker Marknads- och Kommunikationsavdelningen på Lidl.
Bella Goldman, Marknads- och Kommunikationsdirektör Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.