Lidl rustade att utmana högpriskedjorna: Nu öppnar Lidls 200e butik i Sverige

Idag slår Lidl upp dörrarna till sin 200e butik i Sverige, den symboliskt viktiga butiken öppnar i Sigtuna Stadsängar. Under de senaste åren har omsättningen ökat kraftigt för Lidl Sverige, en trend som ser ut att fortsätta under innevarande år. Nu vill man ta nästa steg och ytterligare skärpa konkurrensen gentemot de dominerande högpriskedjorna.

Lidl fortsätter att växa i Sverige och enligt de senaste siffrorna från det oberoende undersökningsföretaget GFK är företaget i en kraftig tillväxtfas. Fler kunder än någonsin handlar på Lidl och företaget har tagit andelar från dominanterna. Enligt GFK växte Lidl Sveriges kundstock under det tredje kvartalet i år med 16 procent.

- Vi är väldigt glada över att äntligen få öppna vår 200e butik i Sverige och jag är otroligt stolt över det våra medarbetare har uppnått. Det är viktigt steg för att fler svenska hushåll ska få tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris. Vi har nu nått en position där vi kan skärpa konkurrensen ytterligare och ta fler marknadsandelar från de tre stora högpriskedjorna som dominerar den svenska livsmedelsmarknaden. Vi har en enorm potential, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Det är mer än sjutton år sedan Lidl etablerade sig på den svenska marknaden. 2003, när livsmedelskedjan öppnade sina första butiker i Sverige, betraktades Lidl som något av en udda fågel på marknaden. Nu har allt fler svenska hushåll upptäckt att mat av hög kvalitet inte behöver kosta skjortan. Idag har företaget nära 5 000 anställda och omsatte förra verksamhetsåret 11,7 miljarder SEK. Med ett välutvecklat butiksnät och tre centrallager är Lidl Sverige välrustade.

- Nu tar vi nästa steg. Vi kommer satsa på att utveckla våra befintliga butiker och ytterligare förbättra butiksupplevelsen. Med Lidl Plus har vi lanserat nästa generations kundklubb, som gör att vi kan fördjupa dialogen med våra kunder och förstå deras behov ännu bättre. Dessutom fortsätter arbetet med att bredda vårt sortiment med fokus på fler svenska varor, fortsätter Johan Augustsson.

Under året har Lidl lanserat sin kundklubb, Lidl Plus, som toppat såväl Apple App store som Google Plays listor över de mest populära apparna. Dessutom öppnade man tidigare i år världens första klimatneutrala butik. Butiken som sätter en ny, högre standard inom hållbart byggande öppnade i Visby på Gotland.

Den nya butiken som öppnar i Sigtuna Stadsängar är BREEAM-certifierad. BREEAM är en av världens tuffaste certifieringar för hållbart byggande. Den 1 300 kvm stora fastigheten har en skandinavisk design, och är byggd i trä med gräsklätt tak. På taket finns också solceller. Dessutom inrymmer byggnaden ett gym och en kött- och delikatessbutik. Som alla Lidlbutiker har även butik 200 ett brett utbud av svenskt sortiment och färska varor som frukt och grönt samt nygräddat bröd.

Intervju med Johan Augustsson: https://youtu.be/5urF4W3e-zc

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.