Lidl Sverige

Lidl rustade att utmana högpriskedjorna: Nu öppnar Lidls 200e butik i Sverige

Dela

Idag slår Lidl upp dörrarna till sin 200e butik i Sverige, den symboliskt viktiga butiken öppnar i Sigtuna Stadsängar. Under de senaste åren har omsättningen ökat kraftigt för Lidl Sverige, en trend som ser ut att fortsätta under innevarande år. Nu vill man ta nästa steg och ytterligare skärpa konkurrensen gentemot de dominerande högpriskedjorna.

Lidl fortsätter att växa i Sverige och enligt de senaste siffrorna från det oberoende undersökningsföretaget GFK är företaget i en kraftig tillväxtfas. Fler kunder än någonsin handlar på Lidl och företaget har tagit andelar från dominanterna. Enligt GFK växte Lidl Sveriges kundstock under det tredje kvartalet i år med 16 procent.

- Vi är väldigt glada över att äntligen få öppna vår 200e butik i Sverige och jag är otroligt stolt över det våra medarbetare har uppnått. Det är viktigt steg för att fler svenska hushåll ska få tillgång till mat av högsta kvalitet till bästa pris. Vi har nu nått en position där vi kan skärpa konkurrensen ytterligare och ta fler marknadsandelar från de tre stora högpriskedjorna som dominerar den svenska livsmedelsmarknaden. Vi har en enorm potential, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Det är mer än sjutton år sedan Lidl etablerade sig på den svenska marknaden. 2003, när livsmedelskedjan öppnade sina första butiker i Sverige, betraktades Lidl som något av en udda fågel på marknaden. Nu har allt fler svenska hushåll upptäckt att mat av hög kvalitet inte behöver kosta skjortan. Idag har företaget nära 5 000 anställda och omsatte förra verksamhetsåret 11,7 miljarder SEK. Med ett välutvecklat butiksnät och tre centrallager är Lidl Sverige välrustade.

- Nu tar vi nästa steg. Vi kommer satsa på att utveckla våra befintliga butiker och ytterligare förbättra butiksupplevelsen. Med Lidl Plus har vi lanserat nästa generations kundklubb, som gör att vi kan fördjupa dialogen med våra kunder och förstå deras behov ännu bättre. Dessutom fortsätter arbetet med att bredda vårt sortiment med fokus på fler svenska varor, fortsätter Johan Augustsson.

Under året har Lidl lanserat sin kundklubb, Lidl Plus, som toppat såväl Apple App store som Google Plays listor över de mest populära apparna. Dessutom öppnade man tidigare i år världens första klimatneutrala butik. Butiken som sätter en ny, högre standard inom hållbart byggande öppnade i Visby på Gotland.

Den nya butiken som öppnar i Sigtuna Stadsängar är BREEAM-certifierad. BREEAM är en av världens tuffaste certifieringar för hållbart byggande. Den 1 300 kvm stora fastigheten har en skandinavisk design, och är byggd i trä med gräsklätt tak. På taket finns också solceller. Dessutom inrymmer byggnaden ett gym och en kött- och delikatessbutik. Som alla Lidlbutiker har även butik 200 ett brett utbud av svenskt sortiment och färska varor som frukt och grönt samt nygräddat bröd.

Intervju med Johan Augustsson: https://youtu.be/5urF4W3e-zc

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

De delar på över 11 miljoner från Lidl Future Initiatives20.11.2020 14:05:07 CETPressmeddelande

Nu är pristagarna i årets upplaga av Lidl Future Initiatives – Hållbarhetsakuten utsedda. De vinnande projekten, som ska påskynda omställning till ett mer hållbart livsmedelssystem, korades tidigare idag vid en prisceremoni. Vinnarna belönas med stöd för att genomföra tester och piloter samt vidareutveckla sina idéer. Det totala stödet i år är 11 320 000 kronor, som Lidls kunder bidragit med genom en tidigare prishöjning på plastpåsar. Sammanlagt har Lidl Future Initiatives delat ut över 21 miljoner till olika hållbarhetsprojekt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum