Lidl samlar in julklappar tillsammans med Allwin

För fjärde året i rad genomför Lidl Sverige tillsammans med Allwin en julklappsinsamling. Ambitionen är att göra julen lite bättre för de familjer som har det svårt och bidra till en godare jul för fler. I Lidls butiker kan kunder och medarbetare lämna in julklappar under större delen av december. Allwin hämtar sedan paketen och delar ut dem till olika hjälporganisationer och kyrkor i Sverige.

Sedan 2017 har Lidl tillsammans med Allwin genomfört en årlig julklappsinsamling i syfte att göra julen bättre för de som har det svårt. Under december har kunder och medarbetare återigen möjlighet att lämna in julklappar i Lidls alla 203 (snart 204) butiker. Dagarna innan julafton hämtas paketen av Allwin som sedan delar ut gåvorna till olika hjälporganisationer och kyrkor som finns lokalt och regionalt.  Förra året samlade Lidl in strax över 2 000 klappar och skänkte utöver det barnböcker från det egna sortimentet.

- Förra året samlade vi in strax över 2 000 julklappar från våra kunder och medarbetare. Dessutom skänkte vi över 2 000 barnböcker. Det blev över 4 000 klappar från våra kunder, medarbetare och Lidl i Sverige. I år hoppas vi samla in ännu fler klappar för att göra julen lite bättre för alla de familjer som har det tufft, säger Gabriella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Julklappsinsamlingen startade den 7 december och pågår till och med den 21 december. De som skänker julklappar uppmanas märka paketet med uppgifter om vem man tror skulle uppskatta den, till exempel ålder och kön.

- Initiativet med julklappsinsamling i Lidls butiker är oerhört uppskattat. I Sverige finns det många barn som inte får några julklappar, dessutom finns det många äldre som sitter ensamma under julen, speciellt i år på grund av Corona. Julklapparna hamnar hos äldre samt hos barn och barnbarn till de som söker sig till hjälporganisationer för stöd och hjälp. Stort tack till alla som bidrar med lite julglädje, säger Simon Eisner på Allwin.

Lidl har samarbetat med Allwin sedan 2017. Organisationen grundades 2010 och är en av de största i Sverige som redistribuerar matsvinn från livsmedelsbutiker till hjälporganisationer. Allwin hämtar upp mat i Lidls butiker fem dagar i veckan. Samarbetet bidrar till att kraftigt minska Lidls matsvinn samtidigt som behövande får mat av god kvalitet. Allwin är verksamma i Stockholm, Göteborg, Malmö och Lund. Förra året bidrog samarbetet med Allwin till att Lidl kunde rädda mat motsvarande 2 miljoner måltider.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.