Lidl satsar hållbart för tredje gången i Växjö

Lidl Sverige håller fortsatt hög expansionstakt och har nu tecknat avtal om en ny butik i Teleborg Centrum i Växjö. Den nya butiken är den tredje i Växjö och en viktig del i Lidls övergripande mål att ha 200 butiker i Sverige till slutet av 2020. Butiken beräknas öppna runt årsskiftet 2018/2019.

.

Lidls tredje butik i Växjö byggs i den expansiva stadsdelen Teleborg där Teleborg Centrum är ett väl inarbetat centrum för livsmedel. Fastighetsägare är M2-gruppen och butiken är cirka 2000 kvadratmeter stor och kommer att erbjuda Lidls fullsortiment och beräknas öppna runt årsskiftet 2018/2019.

- Det händer mycket i Växjö just nu och det känns extra spännande att  vara med i utvecklingen av stadsdelen Teleborg tillsammans fastighetsägaren M2 gruppen, säger Lulu Gylleneiden, fastighetschef region Syd på Lidl.

Växjö kommun har en målsättning om att vara Sveriges grönaste kommun vilket passar väldigt väl ihop med Lidls höga hållbarhetsambitioner. Som första aktör inom detaljhandeln i Sverige lyckades Lidl under 2016 uppnå kraven för den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå Outstanding med butiken i Växjö. Butiken invigdes i december 2016 och står modell för Lidls nya butikskoncept med en ljus och luftig miljö för en bättre kundupplevelse och med moderna personalutrymmen.

I dagsläget har Lidl 171 butiker och fram till och med 2020 ska det finnas 200 butiker i Sverige och på sikt är målet satt till 300 butiker. De nya butikerna byggs och utvecklas enligt samma koncept och ska leva upp till högt ställda miljökrav. Lidl är dessutom ­­­­den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se

Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag ca 170 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.