Lidl satsar på grön tillväxt

Lidl Sverige har offentliggjort årsredovisning och hållbarhetsredovisning för verksamhetsåret 2017/18 (1 mars 2017-28 februari 2018). Förutom att Lidl nu närmar sig 10 miljarder i omsättning och växer snabbare än branschen, redovisas bland annat 30 procent ökad ekoförsäljning och en minskning av verksamhetens CO2-utsläpp med nära 18 procent.

Lidls ekologiska sortiment växer i takt med ökad försäljning

- Vi fortsätter att utmana den svenska livsmedelsbranschen och våra satsningar på hållbarhet är en av de faktorer som bidrar till vår fina tillväxt. Fler och fler upptäcker vårt breda hållbara sortiment av högsta kvalitet till bästa pris, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

- Vi är övertygade om att ett lågt pris och ett ambitiöst hållbarhetsarbete går hand i hand. Det är vår uttalade ambition att bli branschledande inom hållbarhet samtidigt som vi erbjuder livsmedel av högsta kvalitet till bästa pris. Detta lyckas vi med genom att jobba smart, ansvarsfullt och långsiktigt hållbart i allt vi gör. Hållbarhet genomsyrar hela verksamheten, från kontakten med leverantörerna, produktutveckling och produktion till varuleverans och butiksdrift, allt annat vore olidligt, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Lidl arbetar aktivt med att minska den totala plastanvändningen och att öka andelen återvinningsbar plast vad gäller bland annat förpackningar. Lidls globala plaststrategi antogs i mars 2018 med målsättningen att 100 procent av all plast ska vara återvinningsbar och den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent till år 2025.

Förutom insatser för ökad ekoförsäljning, minskade utsläpp, effektiv logistik, förbättrad arbetsmiljö, minskad plastanvändning och minskat matsvinn fortsätter Lidl sitt fokuserade arbete med strikta råvarupolices för bland annat kakao, kaffe, palmolja, ägg och fisk.

Lidls råvarupolicy innebär bland annat att all fisk i frysdisken är märkt med MSC eller ASC, att alla ägg, även som ingrediens i Lidls egna märkesvaror, är från frigående höns. 100 procent av alla egna märkesvaror som innehåller kakao och kaffe kommer från hållbarhetscertifierade odlingar. 100 procent av palmoljan i våra egna märkesvaror för livsmedel innehåller segregerad RSPO-certifierad palmolja. Under 2018 har Lidl som mål att all sojalecitin ska utgå som ingrediens i egna märkesvaror och allt te (svart, grönt och rooibos) ska komma från hållbarhetscertifierade odlingar. Liknande hållbarhetskrav finns för andra produkter såsom textilier, skor och elektriska produkter.

Under 2017 blev Lidl den första livsmedelskedjan att klimatkompensera för hela sin svenska verksamhet och arbetet med att minska klimatpåverkan genomsyrar hela företaget. Lidl klimatkompenserar i två Gold Standard-projekt, solspisar på Madagaskar och trädplantering i Panama.

Lidl Sveriges fasta sortiment
• 30 procent försäljningsökning ekologiskt
• 19 procent miljömärkta och/eller etiskt märkta varor
• 17 procent ekologiska produkter inom frukt och grönt
• 8 procent andel produkter med märkningen "Från Sverige"
• 8 procent etiskt märkta produkter
• 7 procent ekologiskt märkta produkter
• Tredjepartscertifieringar så som KRAV, EU-ekologiskt, Fairtrade, UTZ, Rainforest Alliance, MSC, ASC, Svanen samt Astma och Allergiförbundet

Logistik
• Bara en leverans per butik och dag (undantag färskt bröd och tidningar)
• 95 procents fyllnadsgrad i lastbilarna
• 100 procent mer klimatsmarta drivmedel

Fastigheter
• Miljöcertifiering av alla nybyggnationer
• Tre butiker är certifierade enligt BREEAM Outstanding
• Systematiskt arbete för att minska energiförbrukningen. Alla Lidls butiker är ISO 50001-certifierade

Arbetsmiljö
• Nollvision för olyckor och arbetsskador
• Under verksamhetsåret 2017/18 har arbetsmiljökonsulter anlitats för att säkerställa goda arbetsförhållanden på lager och butik
• Kassaapparaterna har försetts med en tredelad scanner för att minska belastningen och förbättra ergonomin i kassorna

CO2-utsläpp
• Lidl har minskat CO2-utsläppen med nära 18 procent, trots ökad omsättning
• Hög fyllnadsgrad i lastbilarna och en fortsatt omställning till mer klimatsmarta drivmedel har minskat CO2-utsläppen från våra transporter från lager till butik med 53 procent på två år
(minskning med 25 procent under 2016/17 och 38 procent under 2017/18)

Social hållbarhet
• Osåld men fullt tjänlig mat skänks genom ett flertal lokala och regionala samarbeten runt om i landet. I Stockholm, Göteborg och Malmö samarbetar vi med Allwin. Bara genom det samarbetet har Lidl Sverige under verksamhetsåret 2017/18 skänkt råvaror motsvarande drygt 1 100 000 måltider
• Lidl Sverige är huvudpartner till Barncancerfonden. Genom bland annat insamlingskampanjer, och pantmaskinerna där kunden har möjlighet att skänka sin pant till Barncancerfondens verksamhet, har vi tillsammans med våra kunder under 2017/2018 donerat 2 000 000 kr.

Lidls ekologiska sortiment växer i takt med ökad försäljning
Hållbarhetsredovisning 2017/2018
Miriam Thunborg, Hållbarhetschef Lidl Sverige
Johan Augustsson, Sverigechef Lidl Sverige

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok27.11.2018 13:06Pressmeddelande

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.