Lidl satsar på svenskt och ekologiskt
Allt fler svenska konsumenter efterfrågar mat från Sverige och ekologiska produkter. För att möta efterfrågan arbetar Lidl kontinuerligt med att utveckla det svenska sortimentet och utöka andelen ekologiska varor. Idag kommer drygt 30 procent av Lidls försäljning från svenska leverantörer och över 180 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. 73 procent av det egna färska köttet kommer från Sverige och märks med Kött från Sverige. Lidls fasta sortiment innehåller 8 procent ekologiska varor och inom frukt och grönt utgör det ekologiska sortimentet 16 procent.
- Djurvälfärd är högt prioriterat inom Lidl. Vi främjar god djurhållning genom att premiera kött och fågel med svenskt ursprung samt genom inköp av ekologiska produkter. Som första dagligvarukedja i Sverige lanserade vi redan 2018 en charkserie med enbart KRAV-märkt råvara. Under det senaste verksamhetsåret ökade vi också vårt ekosortiment med över 50 procent. För att påverka i viktiga frågor som minskad antibiotikaanvändning vid djuruppfödning, samarbetar vi med branschkollegorna i Svensk Dagligvaruhandel, säger Annika Skogvik, tf hållbarhetschef på Lidl.
För att det ska vara enkelt att hitta svenskt kött i Lidls butiker används ursprungsmärkningen Kött från Sverige. Märket visar att köttet i produkten kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige. På motsvarande sätt jobbar Lidl också med fågel, all färsk kyckling under egna varumärket Gyllda har svenskt ursprung och är märkt med Svensk Fågel.
Som en del i satsningen samarbetar Lidl bland annat med Svenskt Sigill och Svenskmärkning med Från Sverige.
– Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som på kort tid fått stor kännedom och högt förtroende hos konsumenterna. Från Sverige-märket möter efterfrågan att det ska vara enkelt att välja svenska livsmedel. Ursprungsmärkningen omfattar hela kedjan från gården fram till tillverkning och förpackning. Med tydlig exponering av svenska varor i butik blir det lättare att göra medvetna val, Lidls satsning på svenska livsmedel kommer att uppskattas av konsumenterna, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.
Produkter från Sverige
- Enebacken - 100 procent svenskt kött
- Svea Lantkött - 100 procent svenskt kött
- Ängens – 100 procent svensk mejeri
- Himlajord – 100 procent svensk frukt och grönt
- Bara svenska färska ägg
- Bara svensk potatis
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum