Lidl satsar på svenskt och ekologiskt

I takt med en ökad efterfrågan på svenska livsmedel satsar Lidl nu än mer på det svenska och ekologiska sortimentet. Idag kommer 73 procent av det egna färska köttet från Sverige och drygt 30 procent av Lidls totala försäljning kommer från svenska leverantörer. Som en del i satsningen samarbetar livsmedelskedjan med märkningar som Svenskt Sigill och Från Sverige.

Allt fler svenska konsumenter efterfrågar mat från Sverige och ekologiska produkter. För att möta efterfrågan arbetar Lidl kontinuerligt med att utveckla det svenska sortimentet och utöka andelen ekologiska varor. Idag kommer drygt 30 procent av Lidls försäljning från svenska leverantörer och över 180 produkter är märkta med Från Sverige, Kött från Sverige eller Svensk Fågel. 73 procent av det egna färska köttet kommer från Sverige och märks med Kött från Sverige. Lidls fasta sortiment innehåller 8 procent ekologiska varor och inom frukt och grönt utgör det ekologiska sortimentet 16 procent.

- Djurvälfärd är högt prioriterat inom Lidl. Vi främjar god djurhållning genom att premiera kött och fågel med svenskt ursprung samt genom inköp av ekologiska produkter. Som första dagligvarukedja i Sverige lanserade vi redan 2018 en charkserie med enbart KRAV-märkt råvara. Under det senaste verksamhetsåret ökade vi också vårt ekosortiment med över 50 procent. För att påverka i viktiga frågor som minskad antibiotikaanvändning vid djuruppfödning, samarbetar vi med branschkollegorna i Svensk Dagligvaruhandel, säger Annika Skogvik, tf hållbarhetschef på Lidl.

För att det ska vara enkelt att hitta svenskt kött i Lidls butiker används ursprungsmärkningen Kött från Sverige. Märket visar att köttet i produkten kommer från djur som är födda, uppfödda och slaktade i Sverige. På motsvarande sätt jobbar Lidl också med fågel, all färsk kyckling under egna varumärket Gyllda har svenskt ursprung och är märkt med Svensk Fågel.

Som en del i satsningen samarbetar Lidl bland annat med Svenskt Sigill och Svenskmärkning med Från Sverige.

Från Sverige är en frivillig ursprungsmärkning som på kort tid fått stor kännedom och högt förtroende hos konsumenterna. Från Sverige-märket möter efterfrågan att det ska vara enkelt att välja svenska livsmedel. Ursprungsmärkningen omfattar hela kedjan från gården fram till tillverkning och förpackning. Med tydlig exponering av svenska varor i butik blir det lättare att göra medvetna val, Lidls satsning på svenska livsmedel kommer att uppskattas av konsumenterna, säger Maria Forshufvud, vd Svenskmärkning AB.

Produkter från Sverige

• Enebacken - 100 procent svenskt kött
  • Svea Lantkött - 100 procent svenskt kött
  • Ängens – 100 procent svensk mejeri
  • Himlajord – 100 procent svensk frukt och grönt
  • Bara svenska färska ägg
  • Bara svensk potatis

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl storsatsar på hållbar textil16.7.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.

Byggstart för Sveriges första klimatneutrala butik3.7.2019 15:02:48 CESTPressmeddelande

Idag togs det första spadtaget i bygget av Lidls helt klimatneutrala butik på Gotland. Den nya butiken ska stå klar i juli 2020 och blir inte bara öns första Lidlbutik, utan även pilotprojekt för Sweden Green Building Councils (SGBC) nya certifiering NollCO2. Projektet utvecklas av Lidl tillsammans med SGBC och LINK Arkitektur. Med butiken på Gotland tar Lidl ytterligare ett steg i att minska klimatpåverkan från sina butiksbyggnader.