Lidl Skeppsbron slår upp portarna i Jönköping

Livsmedelskedjan Lidl öppnar idag sin tredje och hittills största butik i Jönköpingsområdet när Lidl Skeppsbron välkomnar sina första gäster i den expansiva stadsdelen Södra Munksjön. Färsk frukt och grönt, kött från Sverige och delikatesser från hela världen kommer att samsas om rymliga 1 400 kvadratmeter butiksutrymme. Lidl Skeppsbron blir Lidls 205:e butik i Sverige när kedjan fortsätter att expandera.

Med Lidl Skeppsbron fortsätter Lidl sin etableringsresa i Sverige. Butiken blir livsmedelskedjans tredje i Jönköpingsområdet. Den nya byggnaden, där Lidls butik ligger på bottenplan, kommer att ägas och skötas av Lidl Sverige. I andra ändan av byggnaden kommer en förskola flytta in, som också kommer att ha tillgång till en innergård belägen på en del av Lidls tak. I parkeringshuset ovanför butiken erbjuds en timmes gratis parkering för Lidl-besökare. Närmaste granne blir Friskis & Svettis.

– När vi nu äntligen öppnar vår butik är vi med i början av en spännande expansion av en ny stadsdel, som också kan ses som porten in till staden. Butiken, som kommer erbjuda allt man behöver – inklusive färsk frukt och grönt, kött från Sverige och delikatesser från hela världen – är med andra ord belägen på Jönköpings bästa läge. Med förskolan och gymmet i samma byggnad blir det sammantaget en naturlig knutpunkt för alla att göra sin veckohandling, säger Christoffer Wennergren.

Lidl Skeppsbron ligger i en 3D-fastighet, vilket innebär att Lidl äger sin del av byggnaden medanJönköpings kommun äger övriga delar såsom P-hus och förskola. Utvecklingen av stadsdelen startade 2019, och det första spadtaget för Lidl Skeppsbron togs under 2020. Utanför butiken kommer en busshållplats för linje 1 med flera att finnas. Butiken ligger längs med en av Jönköpings mest trafikerade vägar, där cirka 22 000 bilar åker förbi varje dag, och Lidl-besökare har 80 parkeringsplatser, inklusive ett antal laddsplatser för elbilar, till sitt förfogande när de handlar i butiken.

– Det är alltid glädjande när näringslivsaktörer hittar fruktbara samarbeten med kommunen. Att Lidl Sverige och Jönköpings kommun nu samverkar för att skapa en knutpunkt för alla som passerar eller bor i området är ett utmärkt exempel på givande samarbeten där alla parter är vinnare, säger Sven Rydell, näringslivschef på Jönköpings kommun.

Lidl Skeppsbron öppnar torsdagen den 6 oktober klockan 08:00 med öppningserbjudanden i butiken, goodie bags till de första kunderna, en kock på plats under hela dagen och en kaffemoped utanför butiken under hela öppningshelgen.