Lidl söker gotländska matproducenter

Coronapandemin har slagit hårt mot svenska matproducenter som stått utan avsättning för sina produkter när många hotell, restauranger och caféer har fått färre besökare, begränsat sin verksamhet eller stängt. Många producenter står inför ett akut hot och risken att behöva lägga ned sin verksamhet. Följden riskerar därmed bli en ökad arbetslöshet och krossade drömmar.

Inför öppningen av Lidls nya butik på Gotland uppmanar nu kedjan gotländska matproducenter att höra av sig.

I Expressen publicerades därför den 25 mars ett nödrop från svenska matproducenter som vi på Lidl besvarade samma dag. Vi snabbade på processen för att plocka in nya leverantörer i alla våra butiker och gav alla intresserade matproducenter möjlighet att presentera sina produkter för oss. Vi gjorde det eftersom vi självklart vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning.

Hittills har vi tecknat avtal med nästan 40 nya leverantörer från olika delar av landet, det är allt från ett bryggeri på Österlen till en korvtillverkare i Västerbotten. Vi på Lidl har sedan tidigare ett brett sortiment av svenska livsmedel, ett sortiment vi hela tiden jobbar för att utöka ytterligare. Nu får våra nya svenska matproducenters knappt 60 produkter samsas med vårt övriga breda sortiment från svenska och internationella leverantörer i samtliga 195 butiker runt om i landet.

Men på listan över våra nya leverantörer finns alldeles för få gotländska matproducenter. Detta trots att Gotland är känt för sina fina råvaror och sin goda mat. När vi nu öppnar vår butik i Visby den 25 juni vill vi samtidigt öppna möjligheten för lokala, gotländska matproducenter att sälja sina produkter hos oss på Lidl. Vi vet att ni påverkas av coronapandemin och dess följder med en inställd Almedalsvecka och minskat resande. Vi vill hjälpa till.

Vi uppmanar därför gotländska matproducenter att höra av sig till oss så kan vi se om vi kan erbjuda er möjligheten att sälja era produkter i vår nya gotländska butik.

Hör av er!

Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl, johan.augustsson@lidl.se
Malin Laurén, Inköpsdirektör på Lidl Sverige, malin.lauren@lidl.se
Robert Stekovic, Kommersiell Direktör på Lidl Sverige, robert.stekovic@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.