Lidl söker gotländska matproducenter

Coronapandemin har slagit hårt mot svenska matproducenter som stått utan avsättning för sina produkter när många hotell, restauranger och caféer har fått färre besökare, begränsat sin verksamhet eller stängt. Många producenter står inför ett akut hot och risken att behöva lägga ned sin verksamhet. Följden riskerar därmed bli en ökad arbetslöshet och krossade drömmar.
Inför öppningen av Lidls nya butik på Gotland uppmanar nu kedjan gotländska matproducenter att höra av sig.

I Expressen publicerades därför den 25 mars ett nödrop från svenska matproducenter som vi på Lidl besvarade samma dag. Vi snabbade på processen för att plocka in nya leverantörer i alla våra butiker och gav alla intresserade matproducenter möjlighet att presentera sina produkter för oss. Vi gjorde det eftersom vi självklart vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen och trygga tillgången på mat till Sveriges befolkning.

Hittills har vi tecknat avtal med nästan 40 nya leverantörer från olika delar av landet, det är allt från ett bryggeri på Österlen till en korvtillverkare i Västerbotten. Vi på Lidl har sedan tidigare ett brett sortiment av svenska livsmedel, ett sortiment vi hela tiden jobbar för att utöka ytterligare. Nu får våra nya svenska matproducenters knappt 60 produkter samsas med vårt övriga breda sortiment från svenska och internationella leverantörer i samtliga 195 butiker runt om i landet.

Men på listan över våra nya leverantörer finns alldeles för få gotländska matproducenter. Detta trots att Gotland är känt för sina fina råvaror och sin goda mat. När vi nu öppnar vår butik i Visby den 25 juni vill vi samtidigt öppna möjligheten för lokala, gotländska matproducenter att sälja sina produkter hos oss på Lidl. Vi vet att ni påverkas av coronapandemin och dess följder med en inställd Almedalsvecka och minskat resande. Vi vill hjälpa till.

Vi uppmanar därför gotländska matproducenter att höra av sig till oss så kan vi se om vi kan erbjuda er möjligheten att sälja era produkter i vår nya gotländska butik.

Hör av er!

Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl, johan.augustsson@lidl.se