Lidl stärker samarbetet med Barncancerfonden under september

Med start den 1 september har Lidl Sveriges kunder möjlighet att skänka 10 kronor till Barncancerfonden vid varje köp i butik. Projektet är ett av flera initiativ inom ramen för ett långsiktigt samarbete mellan Lidl och Barncancerfonden.

Lidl Sverige har stöttat Barncancerfonden ända sedan 2010 och sedan 2012 har livsmedelskedjan varit huvudpartner till organisationen. Från samarbetets start fram till slutet av affärsåret 2021/22 har Lidl tillsammans med kunderna bidragit med drygt 18 miljoner kronor till Barncancerfonden. Under september månad erbjuder livsmedelskedjan sina kunder att skänka 10 kronor när de betalar i kassan.

-Vi är väldigt stolta över att vara huvudpartner till Barncancerfonden. Jag är till och med beredd att säga att det är vårt allra viktigaste partnerskap. Under september har alla våra kunder möjlighet att skänka 10 kronor vid varje köp och tillsammans kan vi göra enorm skillnad för den viktiga forskningen, säger Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Barncancerfonden arbetar för att bekämpa barncancer och se till att drabbade och deras familjer får den vård och stöd de behöver. Deras verksamhet fokuserar på att samla in pengar till barncancerforskning och ge stöd till de cirka 300 familjer som varje år drabbas av ett cancerbesked. Målet på lång sikt är att nå en hundraprocentig överlevnad för de barn som drabbas av cancer.

-Vi är väldigt glada över Lidls stöd i kampen mot barncancer som är och har varit livsviktigt. Barncancer är den vanligaste dödsorsaken för barn 1–14 år och vi behöver investera mer i forskning för att alla barn som drabbas ska kunna överleva och leva, säger Michel Brygiewicz, Marknadschef Barncancerfonden.

Lidl Sverige arbetar med social hållbarhet inom flera olika områden. Några ytterligare exempel är:

Önnereds Handbollsklubb
I Västra Frölunda verkar Önnereds handbollsklubb med målet att minska klyftorna och skapa mer jämlika samhällen. Lidl Sverige bidrar genom att donera frukost till 2 skolor i området.

Rädda Barnen – Svinnlabb
Genom Lidl Future Initiatives, Hållbarhetsakuten, vann Rädda barnen Umeå en miljon kronor med sitt projekt ”Svinnlabb” och fick möjligheten att under ett år genomföra projektet.

Kriget i Ukraina
När kriget i Ukraina bröt ut donerade Schwarzgruppen, som Lidl är en del av, varor till ett värde av 10 miljoner euro till krigets offer och människor på flykt.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Efter 20 år på Lidl: Johan Augustsson lämnar över stafettpinnen till Jakob Josefsson12.9.2022 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Johan Augustsson lämnar rollen som Sverigechef för Lidl efter att ha varit verksam i bolaget i drygt 20 år. Ny Sverigechef blir Jakob Josefsson som idag är chef över kedjans verksamhet i Estland och Lettland. Lidl Sverige har de senaste åren vuxit snabbare än övriga branschen. Satsningen på fler svenska varor, upprustningen av butiksnätet och klimatomställningen har uppskattats och lett till en kraftigt ökad tillströmning av kunder till butikerna. Idag har livsmedelskedjan över 200 butiker från Boden i norr till Trelleborg i söder, 3 centrallager och ett nytt huvudkontor, och är därmed välrustade för fortsatt tillväxt.