Lidl storinvesterar i ny 3D-byggnad i Jönköping

Lidl gör en av sina största investeringar i Sverige i samband med att en ny 3D-fastighet ska byggas i området Skeppsbron, Jönköping. Byggnaden tas fram i samarbete med bland annat stadsplaneringsföretaget Södra Munksjön och kommer utöver Lidl-butiken rymma både kontor, parkeringshus och förskola.

I ett samarbete med Södra Munksjön och fyra andra aktörer har Lidl tecknat avtal om att etablera en unik butik i Skeppsbron, Jönköping. Genom att samla flertalet aktörer på en och samma plats i central stadsmiljö möter livsmedelskedjan efterfrågan på ett nytt butiksalternativ som passar väl in i modern stadsplanering. Ansvarig etablerare hos Lidl är Emelie Strömblad och ansvarig byggprojektledare är Jonas Söderbergh.

- Det här är Jönköpings i särklass bästa butiksläge, både för oss och för Jönköpingsborna. Jag är otroligt stolt över teamet på Lidl som arbetat hårt under tre års tid för att få till det här unika projektet. Vi försöker alltid tänka nytt när vi utvecklar nya butiker och här vågar jag nog säga att vi är unika med en förskolas utegård på vårt butikstak. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med alla inblandade parter, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef Lidl Sverige.

- Det känns otroligt spännande och roligt att vi fått till ett kvarter med så många olika verksamheter som alla kommer bidra till att skapa helheten i Skeppsbron. Alla är viktiga för att vi ska få till den livfulla, trevliga och attraktiva stadsdel som vi vill skapa, säger Henrik Gustafsson, Vd Södra Munksjön Utvecklings AB.

Lidl-butiken kommer ligga i bottenvåningen av det åtta våningar höga huset. På våningen ovanför butiken kommer dels ett p-hus finnas, dels en utegård tillhörande en förskola. Av de 550 parkeringsplatserna ovanpå butiken kommer hälften anpassas för laddning av el-bilar.

P-hus och förskolans utegård på Lidl-butikens tak - en dröm för stressade småbarnsföräldrar
Lidl Sverige och Södra Munksjön Utvecklings AB - nöjda samarbetspartners

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.