Lidl storinvesterar i ny 3D-byggnad i Jönköping

Lidl gör en av sina största investeringar i Sverige i samband med att en ny 3D-fastighet ska byggas i området Skeppsbron, Jönköping. Byggnaden tas fram i samarbete med bland annat stadsplaneringsföretaget Södra Munksjön och kommer utöver Lidl-butiken rymma både kontor, parkeringshus och förskola.

I ett samarbete med Södra Munksjön och fyra andra aktörer har Lidl tecknat avtal om att etablera en unik butik i Skeppsbron, Jönköping. Genom att samla flertalet aktörer på en och samma plats i central stadsmiljö möter livsmedelskedjan efterfrågan på ett nytt butiksalternativ som passar väl in i modern stadsplanering. Ansvarig etablerare hos Lidl är Emelie Strömblad och ansvarig byggprojektledare är Jonas Söderbergh.

- Det här är Jönköpings i särklass bästa butiksläge, både för oss och för Jönköpingsborna. Jag är otroligt stolt över teamet på Lidl som arbetat hårt under tre års tid för att få till det här unika projektet. Vi försöker alltid tänka nytt när vi utvecklar nya butiker och här vågar jag nog säga att vi är unika med en förskolas utegård på vårt butikstak. Vi ser fram emot ett fortsatt gott samarbete med alla inblandade parter, säger Christoffer Wennergren, Fastighetschef Lidl Sverige.

- Det känns otroligt spännande och roligt att vi fått till ett kvarter med så många olika verksamheter som alla kommer bidra till att skapa helheten i Skeppsbron. Alla är viktiga för att vi ska få till den livfulla, trevliga och attraktiva stadsdel som vi vill skapa, säger Henrik Gustafsson, Vd Södra Munksjön Utvecklings AB.

Lidl-butiken kommer ligga i bottenvåningen av det åtta våningar höga huset. På våningen ovanför butiken kommer dels ett p-hus finnas, dels en utegård tillhörande en förskola. Av de 550 parkeringsplatserna ovanpå butiken kommer hälften anpassas för laddning av el-bilar.

P-hus och förskolans utegård på Lidl-butikens tak - en dröm för stressade småbarnsföräldrar
Lidl Sverige och Södra Munksjön Utvecklings AB - nöjda samarbetspartners

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige inviger sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden12.4.2021 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag invigde snabbväxande Lidl Sverige sitt nya huvudkontor i Barkarbystaden då Sverigechef Johan Augustsson klippte invigningsbandet i Corona-säker miljö. På det nya, över 15 000 kvadratmeter stora huvudkontoret, kommer drygt 400 av Lidls ca 5 000 anställda att sitta framöver. I och med det nya huvudkontoret kraftsamlar Lidl ytterligare för att skärpa konkurrensen och utmana de stora dominanterna på den svenska livsmedelsmarknaden.

Storslam för Lidl – Visby-butik vinnare av ”Årets Bygge” och officiellt Sveriges första klimatneutrala byggnad18.3.2021 15:35:04 CET | Pressmeddelande

Vid tidningen Byggindustrins digitala gala under torsdagen kammade Lidls Visby-butik hem titeln ”Årets Bygge” i kategorin industri/butik. Samtidigt tog Lidl, för just Visby-butiken, under veckan emot den allra första plaketten för det nya certifieringssystemet NollCO2 för klimatneutrala byggnader som utvecklats av Sweden Green Building Council (SGBC) tillsammans med Lidl.

Lidl och Skogsmulle tar upp kampen mot plast15.3.2021 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Talgoxens sång är sorgsen och hararna slokar med öronen. Vad har hänt? Friluftsfrämjandet var en av fem pristagare i Lidl Future Initiatives inom ramen för Plastutmaningen 2019. Tack vare stödet från Lidl Sverige lanserades nyligen Skogsmulle och den ledsna fågeln, en barnbok om nedskräpning och uppmuntran att återvinna. Boken släpps nu i samtliga Lidls 203 butiker och finns tillgänglig från och med den 15 mars.