Lidl storsatsar på hållbar textil
Sedan 2008 har Lidl tillverkat egna klädkollektioner och fortsätter nu storsatsningen på hållbara textilier. Varje år säljs närmare tio miljoner plagg med en omsättning på över en halv miljard kronor. Tack vare egna märkesvaror, stora volymer och långsiktiga samarbeten kan priset hållas nere utan att kvaliteten påverkas.
- Vi vill göra det enkelt för våra kunder att välja hållbara alternativ, både när det gäller livsmedel och andra produkter. Med en Cradle to CradleTM-certifierad kollektion och beslutet att byta ut all existerande viskos mot ett mer miljösmart alternativ tar vi ytterligare ett viktigt steg på vår hållbarhetsresa, Annika Skogvik, tf hållbarhetchef, Lidl Sverige.
Den nya tryckfärgen, som tagits fram i samarbete med CHT Group och EPEA GmbH är biologiskt nedbrytbar. Cradle to CradleTM-certifieringen säkerställer att inga hälso- eller miljöfarliga ämnen har använts.
LENZING EcoVero Viskos uppfyller EU:s stränga miljö-, funktions- och kvalitetskrav. Dessutom halveras både vattenåtgången och koldioxidutsläppen under tillverkningen jämfört med vanlig viskos. Med hjälp av en särskild fiberidentifieringsteknik kan LENZING EcoVero Viskos spåras hela vägen från färdig produkt tillbaka till enskild fiber. Den Cradle to CradleTM-certifierade tryckfärgen har även den en helt transparent försörjningskedja och produktionsprocess.
Den första Cradle to Cradle-märkta kollektionen består av vändbara sängkläder och dra-på-lakan och säljs i Lidls butiker under vecka 34. Lidl arbetar sedan tidigare med certifieringar som Oeko-tex och GOTS, säljer ingen äkta päls och heller ingen bomull från Uzbekistan. Målet är att till år 2020 helt fasa ut användningen och utsläppen av farliga kemikalier vid textilproduktion.
Om Cradle to Cradle Certified™
Cradle to Cradle Certified™-produktstandarden används som ett globalt mått på material och produkter som tillverkas för den cirkulära ekonomin. Certifikatet ägs av Cradle to Cradle™ Products Innovation Institute. Cradle to Cradle™ kräver bedömning av produkter inom fem kategorier: materiell hälsa, materialåteranvändning, förnybar energi och kolförvaltning, vattenförvaltarskap, och social rättvisa. Certifiering beviljas av institutet på fem nivåer (Basic, Bronse, Silver, Gold och Platina) beroende på en produkts prestation nivå i kategorierna. Standarden skapades ursprungligen av William McDonough och Dr Michael Braungart. Cradle to Cradle™ Products Innovation Institute har sitt huvudkontor i Oakland, Kalifornien med kontor i Washington DC och Amsterdam.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius av varumärket Solevita- på grund av mögelgiftet patulin7.3.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar Smoothie Red Genius. Den drabbade smoothien innehåller aroniajuice där man i råvaran funnit patulin. Patulin är ett skadligt ämne (mykotoxin) som produceras av mögelsvampar som kan orsaka illamående, kräkningar och matsmältningsbesvär.
Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.
Lidls fiskpinnar fiskar hem toppbetyg i nytt test28.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sveriges MSC-märkta fiskpinnar av filé från det egna märket Ocean Sea kammar hem en andraplacering i ett nytt test av Råd & Rön. På en tredjeplats i samma test hamnar även Lidls MSC-märkta Ocean Sea fiskpinnar som med en kombination av bra betyg och billigast per pinne även får utmärkelsen "Bra köp".
Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.
Lidl öppnar sin tredje butik i Täby22.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag kl 08:00 slog Lidl upp portarna till ännu en butik. Lidl Viggbyholm blir Lidl Sveriges tredje butik i Täby, en av Stockholms folktätaste kranskommuner. Butiken i Viggbyholm ligger längs med E18 och blir Lidls 206:e butik i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum