Lidl storsatsar på hållbar textil
Sedan 2008 har Lidl tillverkat egna klädkollektioner och fortsätter nu storsatsningen på hållbara textilier. Varje år säljs närmare tio miljoner plagg med en omsättning på över en halv miljard kronor. Tack vare egna märkesvaror, stora volymer och långsiktiga samarbeten kan priset hållas nere utan att kvaliteten påverkas.
- Vi vill göra det enkelt för våra kunder att välja hållbara alternativ, både när det gäller livsmedel och andra produkter. Med en Cradle to CradleTM-certifierad kollektion och beslutet att byta ut all existerande viskos mot ett mer miljösmart alternativ tar vi ytterligare ett viktigt steg på vår hållbarhetsresa, Annika Skogvik, tf hållbarhetchef, Lidl Sverige.
Den nya tryckfärgen, som tagits fram i samarbete med CHT Group och EPEA GmbH är biologiskt nedbrytbar. Cradle to CradleTM-certifieringen säkerställer att inga hälso- eller miljöfarliga ämnen har använts.
LENZING EcoVero Viskos uppfyller EU:s stränga miljö-, funktions- och kvalitetskrav. Dessutom halveras både vattenåtgången och koldioxidutsläppen under tillverkningen jämfört med vanlig viskos. Med hjälp av en särskild fiberidentifieringsteknik kan LENZING EcoVero Viskos spåras hela vägen från färdig produkt tillbaka till enskild fiber. Den Cradle to CradleTM-certifierade tryckfärgen har även den en helt transparent försörjningskedja och produktionsprocess.
Den första Cradle to Cradle-märkta kollektionen består av vändbara sängkläder och dra-på-lakan och säljs i Lidls butiker under vecka 34. Lidl arbetar sedan tidigare med certifieringar som Oeko-tex och GOTS, säljer ingen äkta päls och heller ingen bomull från Uzbekistan. Målet är att till år 2020 helt fasa ut användningen och utsläppen av farliga kemikalier vid textilproduktion.
Om Cradle to Cradle Certified™
Cradle to Cradle Certified™-produktstandarden används som ett globalt mått på material och produkter som tillverkas för den cirkulära ekonomin. Certifikatet ägs av Cradle to Cradle™ Products Innovation Institute. Cradle to Cradle™ kräver bedömning av produkter inom fem kategorier: materiell hälsa, materialåteranvändning, förnybar energi och kolförvaltning, vattenförvaltarskap, och social rättvisa. Certifiering beviljas av institutet på fem nivåer (Basic, Bronse, Silver, Gold och Platina) beroende på en produkts prestation nivå i kategorierna. Standarden skapades ursprungligen av William McDonough och Dr Michael Braungart. Cradle to Cradle™ Products Innovation Institute har sitt huvudkontor i Oakland, Kalifornien med kontor i Washington DC och Amsterdam.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.
Lidl bjuder till våffelfest med topptest25.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför den årliga våffeldagen har Aftonbladet och Expressen genomfört varsitt test för att guida svenskarna till den perfekta våfflan, ett av färdiga våffelmixar och ett av våffeljärn. När resultaten nu står färdiga kan Lidl Sverige stoltsera med två topptestade produkter – våffelmix från det egna varumärket Belbake, och våffeljärnet från Silvercrest.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum