Lidl storsatsar på hållbar textil

Lidl Sverige fortsätter utveckla utbudet av mer hållbara produkter. Nu lanserar livsmedelskedjan ett pilotprojekt kring en ny textilkollektion med biologiskt nedbrytbar textiltryckfärg, certifierad enligt Cradle to CradlesTM guld- och silverstandard. Utöver den nya kollektionen byter Lidl även ut alla egna textilprodukter som innehåller viskos till den mer miljövänliga LENZING EcoVero Viskos, vilket minskar vattenåtgången i produktionen med hela 50 procent.
Sängkläder från Lidl - Cradle to Cradle Certified™

Sedan 2008 har Lidl tillverkat egna klädkollektioner och fortsätter nu storsatsningen på hållbara textilier. Varje år säljs närmare tio miljoner plagg med en omsättning på över en halv miljard kronor. Tack vare egna märkesvaror, stora volymer och långsiktiga samarbeten kan priset hållas nere utan att kvaliteten påverkas.

- Vi vill göra det enkelt för våra kunder att välja hållbara alternativ, både när det gäller livsmedel och andra produkter. Med en Cradle to CradleTM-certifierad kollektion och beslutet att byta ut all existerande viskos mot ett mer miljösmart alternativ tar vi ytterligare ett viktigt steg på vår hållbarhetsresa, Annika Skogvik, tf hållbarhetchef, Lidl Sverige.

Den nya tryckfärgen, som tagits fram i samarbete med CHT Group och EPEA GmbH är biologiskt nedbrytbar. Cradle to CradleTM-certifieringen säkerställer att inga hälso- eller miljöfarliga ämnen har använts.

LENZING EcoVero Viskos uppfyller EU:s stränga miljö-, funktions- och kvalitetskrav. Dessutom halveras både vattenåtgången och koldioxidutsläppen under tillverkningen jämfört med vanlig viskos. Med hjälp av en särskild fiberidentifieringsteknik kan LENZING EcoVero Viskos spåras hela vägen från färdig produkt tillbaka till enskild fiber. Den Cradle to CradleTM-certifierade tryckfärgen har även den en helt transparent försörjningskedja och produktionsprocess.

Den första Cradle to Cradle-märkta kollektionen består av vändbara sängkläder och dra-på-lakan och säljs i Lidls butiker under vecka 34. Lidl arbetar sedan tidigare med certifieringar som Oeko-tex och GOTS, säljer ingen äkta päls och heller ingen bomull från Uzbekistan. Målet är att till år 2020 helt fasa ut användningen och utsläppen av farliga kemikalier vid textilproduktion.

Om Cradle to Cradle Certified™

Cradle to Cradle Certified™-produktstandarden används som ett globalt mått på material och produkter som tillverkas för den cirkulära ekonomin. Certifikatet ägs av Cradle to Cradle™ Products Innovation Institute. Cradle to Cradle™ kräver bedömning av produkter inom fem kategorier: materiell hälsa, materialåteranvändning, förnybar energi och kolförvaltning, vattenförvaltarskap, och social rättvisa. Certifiering beviljas av institutet på fem nivåer (Basic, Bronse, Silver, Gold och Platina) beroende på en produkts prestation nivå i kategorierna. Standarden skapades ursprungligen av William McDonough och Dr Michael Braungart. Cradle to Cradle™ Products Innovation Institute har sitt huvudkontor i Oakland, Kalifornien med kontor i Washington DC och Amsterdam.

Sängkläder från Lidl - Cradle to Cradle Certified™
Cradle to Cradle Certified™

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.