Lidl stöttar GodHjälp för att hjälpa riskutsatta

Idag lanseras satsningen GodHjälp som möjliggör gratis hemleveranser av mat- och apoteksvaror med hjälp av verifierade volontärer. Syftet är att hjälpa människor i riskgrupper att stanna hemma för att minska sjukdomsfall och vårdbelastningen. Bakom GodHjälp står stiftelsen GoodCause.

Lidl stöttar GodHjälp för att hjälpa riskutsatta

GodHjälp har tagits fram i nära samarbete med stiftelsen Norrsken inom ramen för deras satsning actionagainstcorona.org. På en vecka har några av Sveriges och världens ledande företag anslutit till satsningen, däribland Lidl Sverige, och idag öppnades en första version av sajten.

- För oss känns det helt självklart att stötta GodHjälp och bidra till att utsatta människor ska få hem mat utan att ta några onödiga risker. Det är fantastiskt att se hur organisationer och privatpersoner snabbt går samman för att göra gott för de som behöver det som mest, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl Sverige.

GodHjälp kopplar ihop Hemmahjältar, det vill säga personer i riskgrupper, med volontärer, som gör det praktiskt möjligt för Hemmahjältarna att stanna hemma.

- Det har varit galet intensivt att komma hit. Vi fick idén för en vecka sedan. Tack vare våra samarbetspartners har vi redan kunnat öppna för registreringar av Hemmahjältar – och inom kort kommer tjänsten vara komplett och få stor draghjälp av starka kedjor, säger initiativtagaren Stefan Krook som även är ordförande i stiftelsen.

Följande parter stöttar GodHjälp:
• Lidl
• Netlight
• H&M Foundation
• Vinge
• Scrive
• Microsoft
• Axfood, Willys och Hemköp
• COOP
• Bergendahls

Lidl stöttar GodHjälp för att hjälpa riskutsatta

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.