Lidl stöttar GodHjälp för att hjälpa riskutsatta

Idag lanseras satsningen GodHjälp som möjliggör gratis hemleveranser av mat- och apoteksvaror med hjälp av verifierade volontärer. Syftet är att hjälpa människor i riskgrupper att stanna hemma för att minska sjukdomsfall och vårdbelastningen. Bakom GodHjälp står stiftelsen GoodCause.

Lidl stöttar GodHjälp för att hjälpa riskutsatta

GodHjälp har tagits fram i nära samarbete med stiftelsen Norrsken inom ramen för deras satsning actionagainstcorona.org. På en vecka har några av Sveriges och världens ledande företag anslutit till satsningen, däribland Lidl Sverige, och idag öppnades en första version av sajten.

- För oss känns det helt självklart att stötta GodHjälp och bidra till att utsatta människor ska få hem mat utan att ta några onödiga risker. Det är fantastiskt att se hur organisationer och privatpersoner snabbt går samman för att göra gott för de som behöver det som mest, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl Sverige.

GodHjälp kopplar ihop Hemmahjältar, det vill säga personer i riskgrupper, med volontärer, som gör det praktiskt möjligt för Hemmahjältarna att stanna hemma.

- Det har varit galet intensivt att komma hit. Vi fick idén för en vecka sedan. Tack vare våra samarbetspartners har vi redan kunnat öppna för registreringar av Hemmahjältar – och inom kort kommer tjänsten vara komplett och få stor draghjälp av starka kedjor, säger initiativtagaren Stefan Krook som även är ordförande i stiftelsen.

Följande parter stöttar GodHjälp:
• Lidl
• Netlight
• H&M Foundation
• Vinge
• Scrive
• Microsoft
• Axfood, Willys och Hemköp
• COOP
• Bergendahls

Lidl stöttar GodHjälp för att hjälpa riskutsatta

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 194 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.