Lidl Sverige återkallar Knäckebröd Normalgräddat av varumärket Kvarnvingen

Lidl Sverige återkallar Knäckebröd Normalgräddat av varumärket Kvarnvingen, efter rutinanalyser har det visat sig att produkten innehåller Ochratoxin A över det tillåtna gränsvärdet. Ochratoxin A tillkommer på grund av mögeltillväxt, och är inte alltid synligt.

Ochratoxin A har detekterats efter en rutinanalys. Vi vill uppmana alla våra kunder som köpt produkten att återkomma till oss med produkten. Det berörda bäst-före-datumet 2022-01-09 samt 2022-01-10 har sålts i samtliga av Lidl Sverige-butiker.

Återkallandet berör endast produkten:

Artikel: Knäckebröd, Normalgräddat

Förpackningsstorlek: 750g

Märke: Kvarnvingen

Bäst-före-datum: 2022-01-09, 2022-01-10

Andra bäst-före-datum eller andra produkter från Kvarnvingen är inte drabbade. Vi på Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Konsumenter som köpt varan är välkomna att returnera den till inköpsplatsen, eller till närmaste Lidl-butik. Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Fakta Lidls kvalitetskontroller
Förutom att Lidl Sveriges leverantörer är certifierade med IFS (International Featured Standard), BRC (British Retail Consortium) eller FSSC 22000 (Foundation Food Safety System Certification), utför Lidl Sverige regelbundna oanmälda kontroller på plats hos leverantörer (genomförs av ackrediterade institut). Vi går längre än vad lagstiftningen kräver och testar i tillägg alla produkter i externa ackrediterade laboratorium för att säkerhetsställa att våra produkter uppfyller högsta kvalitet.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Mer svensk mat hos Lidl22.6.2021 11:01:02 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter sin storsatsning på ett utökat sortiment av svensk mat. Andelen mat från svenska leverantörer fortsätter att öka och tar ytterligare plats på Lidls hyllor. Det har gått ett drygt år sedan Lidl startade ett snabbspår för små, svenska matproducenter vilket lett till ett stort antal nya leverantörer. Nu har samarbete inletts med ytterligare tre producenter – Kling Glass, Östgötasvamp och Mjälloms Tunnbröd.

Lidl Sverige finansierar ökad kunskap om cirkulär återvinning av plast16.6.2021 09:43:29 CEST | Pressmeddelande

Som en del i en global plaststrategi - REset Plastic, arbetar Lidl på internationell nivå för att aktivt minska mängden plast i hela kedjan. Nu har KTH, genom finansiellt stöd från Lidl Future Initiatives ”Plastutmaningen”, gått i mål med projektet Kemisk återvinning för cirkulära strömmar av plastavfall. Ett projekt som stärker kunskapen om hur vi kan öka den cirkulära återvinningen av plast - kunskap som kommer att komma forskningen, livsmedelsbranschen och i slutändan även konsumenter till nytta framöver.