Lidl Sverige återkallar Spicy Bean Burger av märket My Best Veggie

Lidl Sverige återkallar produkten Spicy Bean Burger av varumärket My Best Veggie efter att det visat sig att produkten innehåller allergenen ägg, trots att produkten endast deklarerats med spår av ägg.

Då detta kan utgöra en risk för allergiker återkallas den berörda batchen. Produkten utgör ingen fara för personer som inte är allergiska mot ägg. Spicy Bean Burger har sålts i samtliga av Lidl Sveriges butiker och berörd batch tas bort omedelbart.

Återkallandet berör endast produkten:

Artikel: Spicy Bean Burger (Bönburgare med sojaprotein)
Förpackningsstorlek: 200g
Märke: My Best Veggie
Bäst-före-datum: 16-07-2019

Andra produkter av märket My Best Veggie är inte drabbade. Vi på Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Konsumenter som köpt varan är välkomna att returnera den till inköpsplatsen, eller till närmaste Lidl-butik. Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Fakta Lidls kvalitetskontroller
Förutom att Lidl Sveriges leverantörer är certifierade med IFS (International Featured Standard), BRC (British Retail Consortium) eller FSSC 22000 (Foundation Food Safety System Certification), utför Lidl Sverige regelbundna oanmälda kontroller på plats hos leverantörer (genomförs av ackrediterade institut). Vi går längre än vad lagstiftningen kräver och testar i tillägg alla produkter i externa ackrediterade laboratorium för att säkerhetsställa att våra produkter uppfyller högsta kvalitet.

Marknads- och kommunikationsavdelningen

press@lidl.se

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 184 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Uppstickaren Lidl utmanar svenska livsmedelsoligopolet - Ökar omsättningen snabbare än branschen i övrigt2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna blev Lidl Sverige årsredovisning för året 2018/19 klar. Resultatet visar att Lidls nettoomsättning i Sverige växer med åtta procent vilket är betydligt snabbare än övriga marknaden. Nettoomsättningen 2018/19 var 10 800 MSEK, därmed sprängdes den symboliska 10 miljardersgränsen. Under året öppnades 12 nya butiker samtidigt som arbetet med det nya centrallagret i Örebro och huvudkontoret i Barkarby tog fart.