Lidl Sverige bildar kedja med svensk ishockey

Nu står det klart att Lidl Sverige går in och blir den ny huvudsponsor och Fresh Food-partner för Svenska Ishockeyförbundet. Det femåriga sponsorskapet innebär ett stöd till förbundet, Damkronorna, Juniorkronorna och Tre Kronor. Dessutom kommer Lidl att stötta Tre Kronors Hockeyskola.

Lidl Sverige blir nu officiell huvudsponsor av Svenska Ishockeyförbundet i ett avtal som sträcker sig till 2026. Sponsorskapet vilar på grunden att bra mat och sportsliga resultat är något som går hand i hand. Sponsorskapet startar från och med idag, den 15 september, och är en del i Lidls arbete att främja hållbar utveckling och hälsa. Lidl blir dessutom Fresh Food-partner till Svenska Ishockeyförbundet. Det innebär att Lidl kommer förse Ishockeyförbundet och landslagen med bland annat färsk frukt och mat vid matcher och träningsläger.

- Ishockeyförbundet och Tre Kronor är ikoner som år efter år levererat blågul sportglädje till hela Sverige. Vi är otroligt stolta över att Lidl Sverige nu blir sponsor till förbundet och landslagen. Vi arbetar för att bra mat ska vara tillgänglig för alla. Genom att gå in som huvudsponsor för ett av Sveriges största idrottsförbund för vi vidare den ambitionen. Bra mat vet vi ju leder till goda sportsliga resultat och blågul sportglädje för oss alla, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Sponsorskapet innebär att Lidl Sverige blir branschexklusiv sponsor. Lidl kommer att synas på matchdräkterna för hockeylandslagen. Svenska Ishockeyförbundet har flera landslag som spelar under Tre Kronor. Det är primärt dessa, med Juniorkronorna, Damkronorna och Tre Kronor, som blir utgångspunkten för Lidls sponsorskap. Dessutom ingår Tre Kronors Hockeyskola i samarbetet. Tre Kronors Hockeyskola är öppen för alla barn 5 år och äldre. Där de får lära sig åka skridskor och prova spela med puck och klubba.

- Vi är väldigt glada över att få ett så starkt och välkänt varumärke som Lidl som huvudpartner. Vi har under samtalen imponerats över engagemanget och drivet att verkligen kliva in i svensk ishockey. Hela vägen från gräsrot till elit. Vi ser fram emot en fin gemensam resa med Lidl, säger Svenska Ishockeyförbundets generalsekreterare Johan Stark.

Mot hösten väntar flera spännande turneringar för landslagen. I november spelar exempelvis Damkronorna OS-kval i Luleå och Tre Kronor spelar Karjala Tournament med en utbruten match i Sverige. Utöver det spelar också Juniorkronorna sitt JVM-genrep i Ängelholm i november, så det blir mycket blågult i närtid. Förra veckan kommunicerade Lidl Sverige ett fördjupat och förlängt samarbete med Svenska Handbollförbundet. Lidl Sverige tar nu ett större grepp för att sponsra svensk idrott så att fler får möjlighet att utöva sin favoritsport.