Lidl Sverige bildar kedja med svensk ishockey

Nu står det klart att Lidl Sverige går in och blir den ny huvudsponsor och Fresh Food-partner för Svenska Ishockeyförbundet. Det femåriga sponsorskapet innebär ett stöd till förbundet, Damkronorna, Juniorkronorna och Tre Kronor. Dessutom kommer Lidl att stötta Tre Kronors Hockeyskola.

Lidl Sverige blir nu officiell huvudsponsor av Svenska Ishockeyförbundet i ett avtal som sträcker sig till 2026. Sponsorskapet vilar på grunden att bra mat och sportsliga resultat är något som går hand i hand. Sponsorskapet startar från och med idag, den 15 september, och är en del i Lidls arbete att främja hållbar utveckling och hälsa. Lidl blir dessutom Fresh Food-partner till Svenska Ishockeyförbundet. Det innebär att Lidl kommer förse Ishockeyförbundet och landslagen med bland annat färsk frukt och mat vid matcher och träningsläger.

- Ishockeyförbundet och Tre Kronor är ikoner som år efter år levererat blågul sportglädje till hela Sverige. Vi är otroligt stolta över att Lidl Sverige nu blir sponsor till förbundet och landslagen. Vi arbetar för att bra mat ska vara tillgänglig för alla. Genom att gå in som huvudsponsor för ett av Sveriges största idrottsförbund för vi vidare den ambitionen. Bra mat vet vi ju leder till goda sportsliga resultat och blågul sportglädje för oss alla, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl.

Sponsorskapet innebär att Lidl Sverige blir branschexklusiv sponsor. Lidl kommer att synas på matchdräkterna för hockeylandslagen. Svenska Ishockeyförbundet har flera landslag som spelar under Tre Kronor. Det är primärt dessa, med Juniorkronorna, Damkronorna och Tre Kronor, som blir utgångspunkten för Lidls sponsorskap. Dessutom ingår Tre Kronors Hockeyskola i samarbetet. Tre Kronors Hockeyskola är öppen för alla barn 5 år och äldre. Där de får lära sig åka skridskor och prova spela med puck och klubba.

- Vi är väldigt glada över att få ett så starkt och välkänt varumärke som Lidl som huvudpartner. Vi har under samtalen imponerats över engagemanget och drivet att verkligen kliva in i svensk ishockey. Hela vägen från gräsrot till elit. Vi ser fram emot en fin gemensam resa med Lidl, säger Svenska Ishockeyförbundets generalsekreterare Johan Stark.

Mot hösten väntar flera spännande turneringar för landslagen. I november spelar exempelvis Damkronorna OS-kval i Luleå och Tre Kronor spelar Karjala Tournament med en utbruten match i Sverige. Utöver det spelar också Juniorkronorna sitt JVM-genrep i Ängelholm i november, så det blir mycket blågult i närtid. Förra veckan kommunicerade Lidl Sverige ett fördjupat och förlängt samarbete med Svenska Handbollförbundet. Lidl Sverige tar nu ett större grepp för att sponsra svensk idrott så att fler får möjlighet att utöva sin favoritsport.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige fördjupar sponsorskapet med Svenska Handbollförbundet7.9.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan augusti 2019 har Lidl Sverige varit stolta sponsorer till det Svenska Handbollförbundet. Nu förlängs samarbetet ytterligare tre år, vilket innebär att Lidl Sverige fortsatt sponsrar de svenska herr- och damlandslagen samt ungdoms-SM. Förlängningen möjliggör att dagligvarukedjan tar ytterligare steg i sitt arbete och sin vision att främja hållbar utveckling och hälsa, på både senior- och juniornivå.

Lidl Sveriges hållbarhetsår 2020/2021: Flertalet insatser för minskad miljöpåverkan6.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges arbete med att minska sitt klimatavtryck och miljöpåverkan fortsätter på bred front. Det framgår av företagets hållbarhetsredovisning som nyligen blev offentlig. Bland årets höjdpunkter återfinns världens första klimatneutrala handelsbyggnad, 2144 ton mat som tagits vara på i arbetet för att minska matsvinn och 11,3 miljoner kronor som delats ut till projekt som påskyndar omställningen till ett mer hållbart livsmedelssystem.