Lidl Sverige dubbelt nominerade i Retail Awards

Lidl Sverige är som enda livsmedelskedja finalist i kategorierna Årets hållbara butikskedja och Årets arbetsgivare inför Retail Awards 2018. Bakom tävlingen står branschorganisationen Svensk Handel och syftet är att lyfta fram, belöna och hylla framgångsrika företag, personer och satsningar i handeln.

Retail Awards är Svensk Handels årligen återkommande evenemang som i år arrangeras tillsammans med branschtidningen Market. Lidl Sverige är som enda livsmedelskedja nominerad i kategorierna Årets hållbara butikskedja och Årets arbetsgivare.

- Hållbarhet och vår roll som arbetsgivare är våra viktigaste frågor, därför är vi väldigt glada för dessa finalplatser. Att lyfta våra medarbetares insatser och inspirera dem att utvecklas vidare är avgörande för oss på Lidl Sverige. Nomineringarna är ett fint kvitto på det hårda arbete som ligger bakom och de stärker vår interna stolthet, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl.

Nomineringarna lyder:

Årets hållbara butikskedja
Hållbarhetsarbetet är en integrerad del av affärsmodellen för Lidl Sverige. Ambitionen är att bli branschledande inom både miljö och socialt ansvar samtidigt som man erbjuder mat till högsta kvalitet och bästa pris. Matkedjan har en policy för hållbara råvaruinköp och har strategiskt ökat sitt hållbara sortiment. All el som används kommer från förnybara energikällor och alla transporter körs med 100 procent alternativa drivmedel. Som första livsmedelskedja i Sverige klimatkompenserar Lidl för hela verksamheten. Man har även lanserat ett nytt butikskoncept som uppnår kraven för den internationella miljöcertifieringen BREEAMs högsta nivå.

Årets arbetsgivare
Genom en större öppenhet och ett tydligare fokus på den enskilda medarbetaren har den internationella dagligvaruaktören stärkt sitt varumärke som en populär arbetsgivare. De senaste åren har Lidl haft en stark ekonomisk utveckling och vunnit en rad tunga priser, men det är i medarbetarna som den stora tillgången finns. Driftiga människor med hjärta har stora möjligheter att göra karriär hos en mångkulturell arbetsgivare som premierar värdeord som tydlighet, trygghet och flexibilitet.

Retail Awards-galan hålls på Stockholm Waterfront i Stockholm den 21 maj 2018. Finalisterna och vinnarna i de tolv kategorierna utses av namnkunniga juryer.

Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se

Lidl Sverige är det smarta förstahandsvalet för kunder vid inköp av dagligvaror. På Lidl erbjuder vi livsmedel av hög kvalitet till bästa pris, vilket är möjligt eftersom Lidl framförallt erbjuder egna varumärken. I Sverige har Lidl i dag ca 170 butiker och finns från Trelleborg i Söder till Skellefteå i Norr, vilket gör Lidl till Sveriges femte största livsmedelskedja. Sammanlagt har Lidl över 3 600 medarbetare i Sverige. Läs gärna mer på www.lidl.se.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.