Lidl Sverige förlänger och utökar prissänkningarna till 270 varor – över 10% av sortimentet får sänkt och fryst pris

Den 27 mars sänkte och fryste Lidl Sverige priset på över 100 varor för att bidra till att mildra effekterna av de stigande matpriserna och dämpa inflationen. Ett initiativ som snabbt fick ringar på vattnet. Initiativet följdes av flera av branschens aktörer och välkomnades av såväl konsumenter som beslutsfattare. I slutet av mars utlovades att priserna skulle frysas i två månader på varorna som ingår i initiativet. Sedan beslutet att sänka och frysa priserna, som togs i slutet av mars, har ytterligare drygt 100 matvaror lagts till under april och maj. Nu har Lidl Sverige förlängt perioden till åtminstone sista juni.
– Inför den stundande midsommarhelgen tar vi ytterligare steg för att bidra till att hålla tillbaka prisökningarna på mat och dämpa inflationstrycket. Vi vill att fler ska ha råd med bra mat till midsommar. Därför utökar vi nu listan med varor som uppskattas i midsommartider. Dessutom fortsätter vi frysa priset på alla varor inom vårt initiativ till åtminstone sista juni. Det här innebär en kostnad för oss, men vi gör det för att hjälpa de svenska hushållen, säger Jakob Josefsson, Sverigechef Lidl.
Bland de midsommarvaror som omfattas av Lidls prisinitiativ finns bland annat flera sorters sill, skagenröra, gräddfil, grillkorv, tårtbottnar, vispgrädde, hamburgerbröd, färsk hel kyckling, grillost, flera sorters glass och öl. Totalt är det över 50 nya produkter som omfattas av prisinitiativet.
Med de nya midsommarvarorna finns nu över 270 produkter med på listan över varor som omfattas av prisinitiativet, mer än 10 % av sortimentet i Lidls butiker. Listan över nya varor kommer att publiceras på Lidl Sveriges hemsida måndagen den 29 maj, där varor som redan omfattas av prisinitiativet är publicerade.
– Våra medarbetare på lager och i butik är de riktiga hjältarna. Sedan vi sjösatte vårt initiativ i slutet av mars har vi arbetat oavbrutet för att säkerställa att kunderna hittar det de letar efter i hyllorna när vi välkomnat nya kunder till våra butiker. Det ökade intresset kring oss visar vilken viktig roll Lidl spelar i Sverige. Det gör mig stolt att vi som den minsta av landets rikstäckande livsmedelskedjor kan påverka vardagen för många svenska hushåll. Det hoppas jag att vi även i fortsättningen kommer att göra, avslutar Jakob Josefsson.
Nyckelord
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Bilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige hyllar Nacho-naldagen1.6.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 6 juni är det Sveriges nationaldag. För de flesta svenska högtider står maten i centrum och förknippas med specifika maträtter. Påsken har äggen. Midsommar förknippas med sill och julen med skinka. Men nationaldagen är inte förknippad med någon speciell måltid - det är något som Lidl Sverige vill bidra till att ändra på.
Lidl officiell sponsor av UCI WorldTour-lag Lidl-Trek30.5.2023 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl går in och blir ny sponsor av cykelstallet Lidl-Trek som sedan tidigare har UCI WorldTour-status.
Bäst i test: Grillost från Lidl hyllas av panelen29.5.2023 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
I Svenska Dagbladets stora test av grillost utsågs Lidls egna Eridanous cypriotiska grillost till testvinnare med fem av sex i betyg. Även grillosten från Lidls eget varumärke Matriket topptestades och tilldelades en delad andraplacering. Vinnaren beskrevs som fantastisk och saftig med ”perfekt balans mellan smakerna”.
Lidls färdiga pizzadeg topptestas25.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter att skörda framgångar i oberoende smak- och kvalitetstester. I Nya Wermlands-Tidningens nya test av färdig pizzadeg hamnar Lidls egen i topp. Med omdömen som lätt att öppna och rulla ut, god smak, bra konsistens och fluffig med krispiga kanter tog Lidls pizzadeg hem en andraplacering med 4 av 5 betyg.
Lidl Sverige och Diggiloo firar 20 år genom huvudpartnerskap17.5.2023 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige går in som huvudpartner till Diggiloo när båda firar 20 år. Den populära sommarturnén med folkkära artister samlar i år 150 000 besökare i 24 städer över hela Sverige från början av juli till slutet av augusti.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum