Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.

Too Good to Go är en app som gör det enkelt för både handlare och kunder att ta vara på överskottsmat. I ett första steg fick Lidls kunder möjlighet att köpa frukt- och grönsakskassar i ett tjugotal av Lidls butiker i Stockholm och hittills har 80 ton mat räddats och Lidl Sverige har minskat sina CO2-utsläpp med cirka 47,2 ton genom projektet.

Nu fortsätter Lidl Sverige pilotprojektet för att ytterligare minska matsvinnet. Nu har Lidls kunder möjlighet att köpa bröd- och fikakassar för en tredjedel av priset i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.

-Vi startade det här pilotprojektet tillsammans med Too Good To Go för ett halvår sedan. Brödet är en av butikernas största svinnbov men med de adderade brödkassarna kan vi se till att ännu mer bra och osålt bröd får komma hem till kunderna, säger Victor Wolf, Försäljningschef, Lidl Sverige.

-Pilotprojektets resultat är tydliga och tillsammans gör vi skillnad, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.

Under 2018 lanserade Lidl Sverige det egenutvecklade matsvinnkonceptet ”Ta vara på” i samtliga butiker i Sverige för att minska matsvinnet i alla led. Genom konceptet erbjuds kunder att köpa frukt och grönt med exempelvis stötmärken eller skönhetsfläckar, kylvaror som mejeri, kött och fisk med kort datum samt gårdagens butiksbakade bröd till ett kraftigt reducerat pris.

Från och med juni samma år ingick Lidl ett samarbete tillsammans med Fazer för att ta ett helhetsansvar för brödet i butikshyllorna, en sektion som står för en stor del av dagligvaruhandelns totala matsvinn. Tillsammans effektiviserade Fazer och Lidl hanteringen av bröd och minskade det totala matsvinnet i butik. Inom ramen för "Ta vara på" effektiviserade Lidl och Fazer hanteringen av bröd och minskade det totala matsvinnet.

-För oss på Lidl Sverige är frågan om matsvinn högt prioriterad och vi arbetar intensivt med att minska matsvinnet i våra butiker. För oss är det viktigt med total transparens, och sedan 2019 är Lidl den enda livsmedelskedjan som redovisar matsvinn med total transparens, i såväl procentandel av försäljning som i totalt antal ton, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Testet med Too Good To Go återfinns i följande butiker: Upplands Väsby, Märsta, Sveavägen, Sundbyberg, Täby, Täby Arninge, Danderyd, Åkersberga, Järfälla Barkarby, Järfälla Jakobsberg, Upplands Bro Kungsängen, Bålsta, Kista, Vanadisplan, Hässelby, Rinkeby, Vällingby, Vallentuna, Sollentuna, Edsberg, Norrtälje, Sollentuna, Östermalmstorg, Spånga, Solna Centrum och Lidingö.