Lidl Sverige ger samtliga butiker ett ansiktslyft – ett led i att nå fler kunder i Sverige

Lidl Sverige vill växa på den svenska marknaden. Nuvarande 169 butiker ska bli 200 till år 2020. Ett nytt butikskoncept med höga miljökrav har lanserats. Samtidigt uppdateras och fräschas samtliga befintliga butiker i Sverige upp; en skandinavisk känsla med nya material och färgval kombineras med en kundvänligt tydligare skyltning. Ett genomgående starkare fokus på färskhet tar också plats i butikerna.

Hittills har Lidl genomfört ett ansiktslyft i 116 av totalt 169 butiker i Sverige. Form- och färgspråk har fått sig en rejäl uppdatering; de nya butiksversionerna erbjuder en utpräglat skandinavisk känsla. Inredning och skyltar har gjorts luftigare och tydligare samtidigt som belysningen har uppdaterats och ny teknik tillkommit.

Målet har varit att göra det lättare och attraktivare för kunder att både handla och orientera sig i butiken, samtidigt som det stora utbudet inom färska varor fått en mer framträdande plats. Lidls prisbelönta och dagsfärska frukt- och gröntutbud är ett exempel, det butiksgräddade brödet och kvalitetskött från svenska gårdar inom Lidls egna varumärke Svea Lantkött ytterligare exempel.

-    Vi har fått fantastiskt fin respons från våra kunder i de butiker vi hittills uppdaterat. De uppskattar den uppdaterade känslan när de kommer in i butiken. En ny färgsättning, ett nytt formspråk och en tydligare skyltning bidrar till enkelhet och trivsel. Att det färska utbudet är det kunden möter först av allt har varit en positiv uppdatering, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Ansiktslyften är en del i Lidl Sveriges uttalade ambition om att växa på den svenska marknaden. Arbetet fortgår, med målet att ställa om hela butiksnätet till den uppdaterade profilen. Nytt för denna vecka är att ombyggnationerna går snabbare än någonsin. I dag invigs uppdaterade Lidl-butiker i Ale och Kristinehamn. Dessa har fått ett ansiktslyft på bara tre dagar, jämfört med tidigare fyra.

-    Vi har otroligt duktiga medarbetare, både i butik och på ombyggnationssidan, som arbetar målmedvetet och med stor energi för att erbjuda våra kunder än attraktivare butiker. Utan dem skulle den snabba takt och den omfattande utsträckning i vilken vi uppdaterar våra butiker inte vara möjlig, säger Johan Augustsson, fastighetsdirektör Lidl Sverige.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 170 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 3 600 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 etablerar vi även ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lidl först ut med endast KRAV-märkt råvara i charksortiment20.6.2018 13:57Pressmeddelande

Som första dagligvarukedja i Sverige presenterar Lidl nu en ny charkserie som enbart innehåller KRAV-märkt råvara. Etiketten ”KRAV-märkt råvara” visar att charkprodukterna är tillverkade av köttråvara från svenska grisar som fått beta, böka i jord och bada gyttjebad på sommaren. Den nya serien, Enebacken EKO, finns i butik från den 21 juni och består av färska köttbullar, wienerkorv, falukorv, kabanoss, chorizo och rökt skinka.