Under Från Sverige-veckorna i slutet av september fokuserar livsmedelsföretagen och handeln lite extra på produkter tillverkade hos svenska producenter. Lidl Sverige, som vill bidra till en långsiktig, hållbar utveckling av den svenska livsmedelsbranschen, har under de senaste åren ökat antalet Från Sverige-märkta varor i sortimentet med 105 procent.
Lidl Sverige har mer än fördubblat antalet Från Sverige-märkta produkter på två år.

I slutet av september genomför Svenskmärkning, som står bakom de tre ursprungsmärkena Från Sverige, Kött från Sverige och Mjölk från Sverige, tillsammans med livsmedelsbranschen, två veckor med extra fokus på produkter och varor som är odlade, födda och uppfödda och även förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige. Lidl Sverige har under de senaste åren satsat på att bredda sortimentet av just svenska livsmedel, något som företagets kunder efterfrågar.

– Vi ser en stor efterfrågan på svensk mat och har därför satsat ordentligt på att utöka vårt sortiment under de senaste åren. För att göra det lättare för konsumenten att hitta rätt i butikerna tycker vi om att lyfta våra Från Sverige-märkta varor. Det är en frivillig ursprungsmärkning som gör det enklare för kunderna att hitta svenska råvaror och produkter i våra butiker. Bättre lokalsinne helt enkelt, säger Louise Edgren, inköpschef på Lidl Sverige.

Under verksamhetsåret 2021/22 var 30 procent av Lidls produkter i det fasta sortimentet från leverantörer baserade i Sverige och drygt 33 procent av försäljningen kom från svenska leverantörer. Drygt 23 procent av kedjans livsmedelsleverantörer är svenska och 328 produkter är märkta med Från Sverige vilket innebär att råvaran är från Sverige, och att varan är förädlad, förpackad och kontrollerad i Sverige. Antalet Från Sverige-märkta produkter är en ökning med 105 procent sedan 2019/2020.

– Det är väldigt glädjande att Lidl Sverige renodlar sitt sortiment och ökar andelen svenska produkter. Tack vare riktade insatser såsom denna kan alla vi aktörer inom livsmedelsindustrin stötta lokala aktörer och samtidigt erbjuda alla de mervärden som det innebär att handla svenskproducerat, och det är Lidl Sverige ett utmärkt exempel på, säger Ulrika Ekström, VD på Svenskmärkning.

Hos Lidl är de egna varumärkena Ängens inom mejeri, Svea Lantkött för färskt kött, Enebacken inom chark, Gyllda för kyckling, samt Himlajord för färsk frukt och grönt råvaror med enbart svenskt ursprung.

På onsdag den 28 september kl 08:00-09:00 anordnar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium på ämnet ”Varför stiger livsmedelspriserna?” dit media är inbjudna att delta. Anmälan kan göras via press@lidl.se eller cecilia.anneling@svdh.se

Lidl lanserar UEFA EURO 2024TM-kampanj: Lidl Kids Team4.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag startar Lidl, officiell partner till UEFA EURO 2024TM, Lidl Kids Team-programmet, en kampanj där över 1 100 barn får chansen att vara en officiell UEFA EURO 2024 matchknatte. Samtidigt lanserar Lidl sin tävling i Sverige där vårdnadshavare till barn mellan 6 och 10 år kan anmäla sitt barn för att vinna en av 11 platser i Lidl Kids Team. Via Lidl Plus-appen kan vårdnadshavare fylla i anmälningsformulären och vinnarna kommer att utses slumpmässigt.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.