Lidl Sverige

Lidl Sverige i samarbete för ökad social hållbarhet och minskat matsvinn

Dela

Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund har gått samman i Matmissionen för att öppna tre sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Idag öppnas den första av tre, flaggskeppsbutiken i Hallunda Centrum. Lidl Sverige medverkar i initiativet genom Svensk Dagligvaruhandel.

Matmissionen i Hallunda. Butikschefen Linda och Aref plockar upp varor i den nya butiken inför öppningen. Foto: Anna Z Ek, Stockholms Stadsmission
Matmissionen i Hallunda. Butikschefen Linda och Aref plockar upp varor i den nya butiken inför öppningen. Foto: Anna Z Ek, Stockholms Stadsmission

Butiken, placerad i Hallunda Centrum, blir med sina 700 m2 Matmissionens största hittills. Syftet med Matmissionen är minska både matfattigdom och matsvinn, samt erbjuda arbetsträning till personer långt ifrån arbetsmarknaden. Butiken i Hallunda Centrum beräknas minska matsvinn med upp till 1 000 ton produkter per år. Det motsvarar ett klimatavtryck på cirka 1 500 ton CO2.

-Vi är väldigt stolta över detta initiativ. Att minska matsvinnet är en prioriterad fråga. Lidl Sverige arbetar för att minska matsvinnet i alla led och genom bland annat det här samarbetet har vi möjlighet att bidra på flera nivåer av kedjan. Lika viktig är också den sociala hållbarheten, att minska matfattigdomen. Som en del av det arbetet har i dagsläget våra tre lager samt mer än hälften av våra butiker donationssamarbeten. Vårt mål är att alla våra butiker ska donationssamarbeten, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Butiksöppningen i Hallunda Centrum är den första av tre planerade nya butiker i Stockholmsområdet och är en del av en gemensam storsatsning mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund.

Det här är Matmissionen
Matmissionens koncept bygger på att skapa hållbarhet genom arbetsträning, återförsäljning av matsvinn och lindring av matfattigdom. Det innebär att människor som lever i ekonomisk utsatthet kan bli medlemmar, och därigenom får möjlighet att handla i butiken till priser som är cirka en tredjedel av ordinarie pris. Produkterna, som annars hade riskerat att bli svinn, doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrin lager och online-handel.

Läs mer om satsningen: SvDH: Matmissionen öppnar flaggskeppsbutik i Hallunda
Läs mer om Lidl Sveriges arbete för att minska matsvinnet: 
Lidl Sveriges Hållbarhetsredovisning 2020/2021

Kontakter

Bilder

Matmissionen i Hallunda. Butikschefen Linda och Aref plockar upp varor i den nya butiken inför öppningen. Foto: Anna Z Ek, Stockholms Stadsmission
Matmissionen i Hallunda. Butikschefen Linda och Aref plockar upp varor i den nya butiken inför öppningen. Foto: Anna Z Ek, Stockholms Stadsmission
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 203 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Välj Fairtrade-rosor från Lidl – för en rättvis rosens dag30.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under åren har Lidl Sverige engagerat sig i flera initiativ för att uppmana till en hållbar konsumtion. På lördag den 2 juli är det Rosens dag och Lidl Sverige gör det enklare för konsumenterna att göra ett hållbart val. Hos Lidl Sverige är alla rosor Fairtrade-certifierade och Lidl Sverige är även den livsmedelskedja som har flest antal Fairtrade-certifierade produkter i sortimentet - i hela branschen.

Lidl Sverige fortsätter pilotprojektet med Too Good To Go28.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sverige fortsätter att växla upp sitt hållbarhetsarbete genom en rad insatser. Ett av målen är att halvera matsvinnet och spara resurser till 2025 - därför genomför Lidl Sverige sedan december 2021 ett pilotprojekt med Too Good To Go. Sedan initiativet lanserades har över 18 800 frukt- och grönsakskassar motsvarande 80 ton mat räddats. Nu utökas pilotprojektet och inkluderar även bröd- och fikakassar i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum