Lidl Sverige lanserar osten “Ysta”

Idag lanserar Lidl Sverige en helt ny hårdost som endast kommer att säljas i Lidl-butiker runtom i landet. Osten “Ysta” är en tolv månader lagrad ost med en djup och kraftig smak med syrliga inslag och gräddiga toner. Namnet Ysta är en hyllning till svensk ostproduktion och röstades mellan 280 olika förslag fram av Lidl Sveriges medarbetare. Osten Ysta produceras naturligtvis i Sverige och är gjord på svensk mjölk.

Lidl Sverige lanserar osten "Ysta".

Lidl Sveriges svenska sortiment fortsätter att breddas. Efter de uppskattade Från Sverige-veckorna breddar Lidl Sverige sitt sortiment ytterligare, den här gången på ostfronten. Osten Ysta, en 12 månader lagrad ost, passar lika bra på knäckemackan till frukost, mellanmålet eller på smörgåsen till soppan.

– Vi ville ta fram en lagrad hårdost med mycket smak som passar alla plånböcker. Resultatet, osten “Ysta” är ett exempel på just detta. Det här är en ost som jag är övertygad kommer att uppskattas av de svenska konsumenterna, säger Björn Sterner, kategorichef mejeri på Lidl Sverige.

Osten Ysta hittas i butik med start idag den 28 oktober med en prislapp på 99 kr/kg, och kommer att finnas i alla Lidl-butiker i Sverige.

Lidl Sverige lanserar osten "Ysta".

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 205 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl Sverige satsar på medveten kosthållning med stöd i vetenskapen25.1.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Med målet att göra det enklare för kunderna att välja en hälsosam kost tar Lidl Sverige nu steg för att ytterligare utveckla bland annat sortimentet och erbjuda ett större urval av veganska och vegetariska livsmedel. Samtidigt lanserar livsmedelskedjan mål om att öka andelen växtbaserade proteinkällor. Lidl Sverige kommer också att öka sitt sortiment av säsongsbaserade samt lokala och ekologiska råvaror, i linje med den nya globala policyn ”Medveten kosthållning” som har stöd i vetenskapliga insikter.